Oddziaływanie reklam społecznych a system wartości jej odbiorców

Main Article Content

Agata Matuszewska


Słowa kluczowe : reklama społeczna, system wartości, koncepcja Rokeacha
Abstrakt
We współczesnym świecie przekazy reklamowe są niemal nieodłączną częścią naszej rzeczywistości. Różnorodne formy reklam oraz liczne badania nad ich efektywnością świadczą o coraz większym zainteresowaniu tą metodą komunikacji pomiędzy ludźmi. Swoje miejsce wśród promowanych produktów i zachowań znalazły również działania o charakterze społecznym. Co ciekawe, reklamy społeczne rządzą się podobnymi prawami co reklamy komercyjne, dlatego również ich twórcy zwracają uwagę na efektywność poszczególnych elementów. Jednym z nich może być wywoływanie przez reklamę określonych emocji u odbiorcy. Oprócz samych cech reklamy istotnym czynnikiem wpływającym na ocenę przekazu reklamowego mogą być również cechy odbiorcy, w tym jego system wartości. Jak przekonuje literatura przedmiotu, wyznawane wartości mogą mieć istotny wpływ na nasze zachowania. Niniejszy artykuł traktuje o powiązaniu tych dwóch aspektów – wartości wyznawanych przez jednostki oraz oceny przez nich reklam społecznych.

Article Details

Jak cytować
Matuszewska, A. (2013). Oddziaływanie reklam społecznych a system wartości jej odbiorców. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 318–327. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.27
Bibliografia

Benedikt A.: Reklama jako proces komunikacji. Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2004

Doliński D.: Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010

Domurat A.: Identyfikacja wartości osobistych w badaniach psychologicznych. Wartości jako cele działań i wyborów. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009 (Crossref)

Kall J.: Reklama. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000

Maison D., Maliszewski N.: Co to jest reklama społeczna. W: Maison D., Wasilewski P. (red.). Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej. Wydawnictwo Agencja Wasilewski, Warszawa 2002, s. 9-41

Patrzałek W., Perchla-Włosik A.: System wartości społeczeństwa konsumpcyjnego. W: Dziewięcka-Bokun L., Kędzior J. (red.), Wartości społeczne w służbie publicznej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009

Rokeach M.J.: The nature of human values, The Free Press, New York 1973

Walotek-Ściańska K.: W świecie reklamy i reklamożerców, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2010

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty