Kształtowanie marki i wizerunku miasta Gdynia, jako morskiej destynacji turystycznej

Main Article Content

Joanna Kizielewicz


Słowa kluczowe : marketing miasta, wizerunek miasta, marka miasta
Abstrakt
W dobie ostrej walki konkurencyjnej na rynku turystycznym, miasta portowe dostrzegają potrzebę strategicznego podejścia do kreowania swojego wizerunku Każde miasto portowe dba o swój wizerunek, aby być konkurencyjnym wobec innych miast portowych. Wymaga to jednak zaangażowania władz lokalnych w kreowanie marki i wizerunku miast, jako otwartych na współpracę i rozwój w sferze gospodarki morskiej, w tym także turystyki morskiej. W pierwszej części artykułu wskazano cel badań, problem badawcze oraz metodologię badań i dokonano też przeglądu literatury na temat kreowania marki i wizerunku miast. Następnie opisano elementy kształtujące tożsamość miasta, oparte o wyniki badań zrealizowanych wśród podmiotów zaangażowanych w tworzenie marki i wizerunku miasta. W ostatniej części pracy zaprezentowano wyniki badań dotyczące działań podejmowanych przez różne grupy interesu w Gdyni, w zakresie tworzenia marki i wizerunku miasta Gdynia. Celem badań jest ocena aktywności władz lokalnych Gdyni w kreowanie marki i wizerunku miasta, jako morskiej destynacji turystycznej. Sformułowano także problemy badawcze 1.- Jaki cel wizerunkowy postawiły sobie władze samorządowe miasta Gdynia w działaniach marketingowych?, 2.- Jakie działania w zakresie budowania marki i wizerunku podejmuje samorząd miasta Gdyni?, 3.-W jaki sposób w działaniach wizerunkowych uwypuklony jest morski charakter miasta Gdynia? Wykorzystano metodę badań ankietowych połączoną z wywiadem ustandaryzowanym, metody analizy krytycznej, porównawczej oraz metody typu „desk research” dostępnej literatury polskojęzycznej i obcojęzycznej. Szczegółowa analiza elementów wpływających na tożsamość miasta Gdynia wykazała, że władze lokalne konsekwentnie realizują kształtowanie marki i wizerunku miasta Gdynia jako, morskiej destynacji turystycznej.

Article Details

Jak cytować
Kizielewicz, J. (2013). Kształtowanie marki i wizerunku miasta Gdynia, jako morskiej destynacji turystycznej. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 242–254. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.20
Bibliografia

Baker B.: Destination Branding for Small Cities, Second Edition, The Essentials for Successful Place Branding, Creative Leap Books, Portland 2012.

Burchard R.: Turystyczna oferta gmin nadmorskich, [w:] Miasta i gminy morskie w obliczu wyzwań XXI wieku, Związek Miast i Gmin Morskich, Polskie Towarzystwo ekonomiczne, Gdańsk 1999.

Chernetony L.: Marka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Cooper C., J. Fletcher, D. Gilbert, S. Wanhill: Tourism, Principles and Practice Second Edition, Edited by R. Shepherd, Longman, Edinburgh 1998.

Kolb B.M.: Tourism Marketing for Cities and Towns, Using Branding and Events to Attract Tourists, Elsevier Inc., Burlington 2006. (Crossref)

Kotler Ph., Asplund Ch., Reing J., Haider D.: Marketing Places Europe, Prentice Hall, New Jersey 1999.

Kotler Ph., Haider D.H., Rein I.: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations, Marketing Places, The Free Press, New York 1993.

Kozak M., Baloglu S.: Managing and Marketing Tourist Destination, Strategies to Gain a Competitive Edge, Routledge, New York 2011. (Crossref)

Moilanen T., Rainisto S.: How to brand Nations, Cities And Destinations, A Planning Book for Place Branding, Cromwell Press Ltd. Trowbridge, Wiltshire, 2009. (Crossref)

Pike S.: Destination marketing, An integrated marketing communication approach, Elcevier Inc, Oxford 2008. (Crossref)

Przedsiębiorstwo usługowe. Ekonomika, red. B. Filipiak, A. Panasiuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Rocznik Statystyczny Gdyni 2011, Wojewódzki Urząd Statystyczny w Gdańsku, Gdańsk 2011. s. 216-220.

Szromnik A.: Marketing terytorialny, Miasto i region na rynku, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków 2007.

Tokarz A.: Wizerunek regionu, [w:] Strategie rozwoju turystyki w regionie, red. B. Meyer, D. Milewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

www.gdynia.pl, Kampanie promocyjne, strona internetowa Urzędu Miasta Gdynia, 30.10.2012

www.msit.gov.pl, Rejestry Ministerstwa Sportu i Turystyki, strona internetowa MSiT, 27.10.2012

www.port.gdynia.pl, Zestawienie statków turystycznych, strona Portu Gdynia S.A., 30.10.2012

www.prot.gda.pl, PROT liderem projektu flagowego EUSBSR, strona PROT [09.11.2012]

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.