Wzrost zapotrzebowania na produkty Fair Trade jako przejaw społecznej odpowiedzialności konsumentów w Polsce

Main Article Content

Adam Giegiel
Anna Wildowicz-Giegiel

Abstrakt
Wzrost zainteresowania produktami FairTrade na całym świecie jest konsekwencją zmiany wartości i postaw konsumentów, którzy zaczynają traktować konsumpcję jako wybór moralny. W trosce o środowisko naturalne i warunki życia producentów z krajów Trzeciego Świata są gotowi płacić więcej niż wynoszą ceny rynkowe, co świadczy o ich wrażliwości społecznej i ekologicznej. Fair Trade to ruch społeczny, w jaki aktywnie angażują się nie tylko konsumenci, ale i producenci oraz dystrybutorzy, a także szereg organizacji pozarządowych. Pomimo intensywnego rozwoju tego ruchu w skali globalnej, popularność tej idei, a zwłaszcza jej implementacja nie wydaje się przebiegać jednakowo we wszystkich krajach wysoko rozwiniętych Celem opracowania jest przedstawienie rozwoju ruchu społecznego Fair Trade na świecie, w tym jego związków z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu, wraz ze zwróceniem szczególnej uwagi na popularność tej idei w warunkach polskiej gospodarki.

Article Details

Jak cytować
Giegiel, A., & Wildowicz-Giegiel, A. (2013). Wzrost zapotrzebowania na produkty Fair Trade jako przejaw społecznej odpowiedzialności konsumentów w Polsce. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 600–611. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.52
Bibliografia

Abbott J. R.: Facts, Values, and Evaluative Explanation: Contributions of Leo Strauss to Contemporary Debates, American Sociologists, Vol. 32 Issue 1, 2001, s. 58. (Crossref)

Amand-Eeckhout L.: Fair trade in public procurement in the EU, Library of the European Parliament, 2012, s. 4.

Ćwik N.: Wspólna odpowiedzialność, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2011, s. 36-37.

Doran C.J.: The Role of Personal Values in fair trade consumption, Journal of Business Ethics, No. 84/2009, s. 551-552. (Crossref)

Fridell G.: The Co-Operative and the Corporation: Competing Visions of the Future of Fair Trade, "Journal of Business Ethics", 2009, No. 86, s. 81-82. (Crossref)

Gendron C., Bisaillon V., Otero Rance A. I.: The Institutionalization of Fair Trade: More that Just a Degraded Form of social Action, Journal of Business Ethics, No. 86/2009, s. 64-65. (Crossref)

Kozłowska A.: Jednostka a społeczeństwo, w: J. Polakowska-Kujawy (red.), Socjologia ogólna. Wybrane zagadnienia, SGH, Warszawa 2002, s. 34-35.

Krier J. M.: Fair Trade 2007: New facts and figures from an ongoing success story. A report on Fair Trade in 33 consumer countries, Dutch Association of Worldshops, Netherlands 2008, s. 8.

Lewicka-Strzałecka A.: Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006, s. 157.

Lewicka-Strzałecka A.: Konsumenci: prawa i obowiązki, [w:] W. Gacparski (red.), Biznes. Etyka. Odpowiedzialność, Wydawnictwo Profesjonalne PWN, Warszawa 2012, s. 267.

Lipiński E.: Historia powszechnej myśli ekonomicznej do roku 1870, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1981, s. 100.

Moore G.: The Fair Trade Movement: Parameters, issues and Future Research, Journal of Business Ethics, No. 53/2004, s. 73-74. (Crossref)

Pogonowska B.. Wojtasiewicz L.: Podstawowe informacje o idei społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) Przedsiębiorczość w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2009.

Rokeach M.: Understanding Human Values. Individual and Societal, The Free Press, New York 1979, s. 49.

Sprawiedliwy handel w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju: Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Warszawa 2010, s. 1.

Steinrűcken T., Jaenichen S.: The Fair Trade idea: Towards an Economics of Social Labels, Journal of Consumer Policy, No. 30/2007, s. 205-206. (Crossref)

Stiglitz J.E., Carlton A.: Fait trade. Szansa dla wszystkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 95.

Wheale P., Hinton D.: Ethical consumers in search of Markets, Business Strategy and the Environment, Vol. 16, Issue 4, 2007, s. 303-304. (Crossref)

Wilkinson J.: Fair Tade: Dynamic and Dilemmas of a Market Oriented Global Social Movement., Journal of Consumer Policy, No. 30/2007, s. 221. (Crossref)

Vardy P., Grosch P.: Etyka, Wydawnictwo Zysk i S-KA, Poznań 2010, s. 137-140.

Zrównoważony łańcuch dostaw, Zespół do spraw społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2011, s. 10.

Baran J.: Metody uzupełniania zapasów w spółdzielni mleczarskiej - stadium przypadku, Roczniki Naukowe SERiA, t. XI, z. 1, 2009.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.