Obszary globalizacji konsumpcji w Polsce – wybrane zagadnienia

Main Article Content

Katarzyna Włodarczyk


Słowa kluczowe : globalizacja, konsumpcja, zachowania rynkowe konsumentów, polskie społeczeństwo
Abstrakt
Jednym z czynników kształtujących współczesne zachowania konsumpcyjne jest globalizacja, prowadząca między innymi do upodobnienia się gospodarek (głównie krajów rozwiniętych), które będą wpływały na unifikację gustów nabywców i upowszechnianie się modeli konsumpcji krajów Europy Zachodniej i USA. Celem artykułu jest wskazanie obszarów rynkowych zachowań polskich konsumentów, na jakie może wpływać globalizacja, w tym szczególnie globalizacja konsumpcji. W artykule wykorzystano dostępne informacje pochodzące z publikacji GUS, Eurostatu, instytucji badawczych, takich jak: CBOS, czy też Pentor, a także wyniki autorskiego badania ankietowego. Według rozważań w artykule można zauważyć, iż polskie społeczeństwo ulega stopniowo międzynarodowym wpływom. Rośnie znaczenie Internetu, Polacy wyjeżdżają coraz częściej turystycznie i służbowo za granicę oraz rośnie znajomość języka angielskiego w polskim społeczeństwie. Ponadto struktura konsumpcji polskich konsumentów ewoluuje w kierunku struktur konsumpcji gospodarstw domowych z krajów UE-15 i USA. Polacy stali się świadomymi nabywcami, a na rynku widoczne są dwa segmenty konsumentów: nowocześni i tradycyjni, przy czym to ci pierwsi poddają się zdecydowanie bardziej wpływom globalizacji konsumpcji.

Article Details

Jak cytować
Włodarczyk, K. (2013). Obszary globalizacji konsumpcji w Polsce – wybrane zagadnienia. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 623–637. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.54
Bibliografia

Aldridge A.: Konsumpcja. SIC!, Warszawa 2006.

Baran J.: Metody uzupełniania zapasów w spółdzielni mleczarskiej - stadium przypadku, Roczniki Naukowe SERiA, t. XI, z. 1, 2009.

Baranowska-Skimina A.: Polscy konsumenci na zakupach, www.egospodarka.pl.

Branowska- Skimina A.: Sieci handlowe doceniają polski rynek, www.egospodarka.pl.

Branowska-Skimina A.: Sieci handlowe wybierają Polskę, www.egospodarka.pl.

Bombol M., Styl życia współczesnych Polaków, www.bankier.pl.

Cele i dążenia życiowe Polaków. Komunikat z badań BS/161/2010. CBOS, Warszawa 2010.

Co jest ważne, co można, a czego nie wolno - normy i wartości w życiu Polaków. Komunikat z badań BS/99/2010. CBOS, Warszawa 2010.

Dreher A.: Does Globalization Affect Growth? Empirical Evidence from a New Index, Applied Economics vol. 10, part 38, 2006. (Crossref)

Fryzeł B.: Ekonomiczny aspekt globalizacji, w: Globalizacja - nieznośne podobieństwo? Świat i jego instytucje w procesie uniformizacji, red. B. Karuz-Mozer, P. Borowiec. Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.

Gierczewska G., Wawrzyniak B.: Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego. Seria "Euromanagement", Poltext, Warszawa 2001.

Grupa Lizbońska. Seria "Euromanagement", Warszawa 1996.

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/setupDownloads.do.

http://ec.europa.eu/eurostat.

http://www.atkearney.com.

http://www.oecd.int/olis.

Jastrzębska-Smolaga H.: W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, szanse, zagrożenia. PWN, Warszawa 2000.

Korzystanie z Internetu. Komunikat z badań BS/99/2011. CBOS, Warszawa 2011.

Lockwood B., Redoano M.: The CSGR Globalisation Index: an Introductory Guide, Centre for the Study of Globalisation and Regionalisation, Working Paper 155/04, http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/csgr/index/.

National Accounts Statistics: Main Aggregates and Detailed Tables 2007 Part II, III, IV, 2008 Part I. UN, New York 2008, 2009.

Olejniczuk - Merta A.: Zachowanie młodych konsumentów w Polsce w warunkach globalizacji rynków, w: Konsument i przedsiębiorstwo w przestrzeni europejskiej, V Międzynarodowa Konferencja Sieci Krajów Grupy Wyszehradzkiej, Katowice 1999.

Polacy o swoich wyjazdach zagranicznych i znajomości języków obcych. Komunikat z badań BS/111/2009. CBOS, Warszawa 2009.

Polscy konsumenci na zakupach, www.egospodarka.pl.

Praca Polaków za granicą. Komunikat z badań BS/138/2011. CBOS, Warszawa 2011.

Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2010. GUS, Warszawa 2011.

Rocznik statystyki międzynarodowej 2009. GUS, Warszawa 2010.

Słaby T.: Konsumpcja. Eseje statystyczne. DIFIN, Warszawa 2006.

Smyczek S., Sowa I.: Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje. DIFIN, Warszawa 2005.

Starosta P.: Społeczne skutki globalizacji, w: Globalizacja, red. J. Klich. ISS, Kraków 2001.

www.intut.com.pl.

www.pentor.pl.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty