Analiza i ocena rynku czekolady w Polsce w latach 2005-2011 z uwzględnieniem zachowań starszych konsumentów

Main Article Content

Joanna Brzostek
Barbara Kowrygo


Słowa kluczowe : czekolada, główni producenci, spożycie, zachowania starszych konsumentów
Abstrakt
Celem pracy była analiza i ocena rynku czekolady w Polsce w latach 2005-2011 ze szczególnym uwzględnieniem zachowań nabywczych i konsumpcyjnych starszych konsumentów. W pracy posłużono się wtórnymi i pierwotnymi danymi. Źródłem pierwszych danych była literatura fachowa, prasa branżowa, publikacje internetowe oraz wyniki badań budżetów gospodarstw domowych. Dane pierwotne pozyskano drogą badania ankietowego przeprowadzonego wśród uczestników Uniwersytetu Trzeciego Wieku. W pracy zwróconą uwagę na wzrost produkcji czekolady w Polsce i zaostrzenie konkurencji w sektorze, m.in. w wyniku zmian własnościowych. Zmianom tym towarzyszy zwiększenie spożycia czekolady Stwierdzono, że starsi konsumenci w swoich decyzjach zakupowych kierują się przede wszystkim smakiem czekolady, następnie przyzwyczajeniem, marką/producentem oraz ceną. Preferują gorzką czekoladę, a blisko 1/2 badanych określa siebie jako rozsądnego konsumenta. Z tych też względów ważne jest aby obok innowacyjnych wyrobów utrzymać na rynku asortyment czekolad tradycyjnych.

Article Details

Jak cytować
Brzostek, J., & Kowrygo, B. (2013). Analiza i ocena rynku czekolady w Polsce w latach 2005-2011 z uwzględnieniem zachowań starszych konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 98–107. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.66
Bibliografia

Andrzejewska O. Osłodzić trudne czasy. Fresh&Cool Market 11/2009

Baran, J. (2009). Metody uzupełniania zapasów w spółdzielni mleczarskiej - stadium przypadku. Roczniki Naukowe SERiA, 11(1), 18-23.

GUS. Budżety gospodarstw domowych w 2005-2011 r. Wyd..GUS, Warszawa 2006-2012

GUS. Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2012, Wyd. GUS. Warszawa, 2012

Izakowski Ł., Rynki produktów - Innowacje nakręcają sprzedaż, http://www.detaldzisiaj.com/category/producenci?page=66, 2011

Kowalski S., Kultura kakao i czekolady. http://ic.poznan.pl/pliki/IC_komentarz_14.04.2009.pdf, 2009

Kucharczyk K., Szykujemy znaczące inwestycje. http://www.parkiet.com/artykul/1001297.html.,2010

Łazarowicz A., Słodki światowy rynek słodyczy, Przegląd Piekarski i cukierniczy, 3/2001

Piotrowski M., Prusek T., Kraft sprzedaje Wedla Japończykom http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,8075237,Kraft_sprzedaje_Wedla_Japonczykom.html.,2010

Terrio S. Crafting the Culture and History of French Chocolate, UC Press, Berkeley, CA., 2010

Wasiewicz R., Rynek słodyczy w Polsce http://www.pmg.lublin.pl/pobieralnia/RYNEK_SLODYCZY_W_POLSCE_artykul.pdf, 2006

Wawel notuje wzrost zysku o 25,1 proc. http://www.portalspozywczy.pl/inne/slodycze_przekaski/wiadomosci/wawel-notuje-wzrost-zysku-o-25-1-proc,74726.html, 2012

https://www.icco.org. 2013

https://www.polbisco.pl/index.php?id=0&idg=1. 2013

https://worldcocoafoundation.org/wp-content/uploads/Cocoa-Market-Update-as-of- 3.20.2012.pdf., 2013

https://www.theice.com/publicdocs/ICE_Cocoa_Brochure.pdf, 2013.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.