Osoby starsze wobec innowacyjnych form świadczenia usług ubezpieczeniowych

Main Article Content

Bogumił Czerwiński


Słowa kluczowe : osoby starsze, usługi ubezpieczeniowe, innowacje, wykluczenie
Abstrakt
Przedmiotem zainteresowania badawczego w niniejszym tekście są usługi ubezpieczeniowe świadczone z wykorzystaniem innowacyjnych środków komunikacji: Internetu lub telefonu. W artykule skoncentrowano się na osobach powyżej 50 roku życia, szczególnie narażonych na zjawisko wykluczenia cyfrowego. Na podstawie przeglądu literatury sformułowano hipotezę badawczą: Cechy społeczno-demograficzne osób powyżej 50 roku życia wpływają na ich skłonność do korzystania z usług ubezpieczeniowych za pomocą nowoczesnych środków komunikacji. Badania przeprowadzane wśród 753 osób w wieku 50+ pochodzących z północnej Polski pozwoliły na pozytywną weryfikację postawionej hipotezy. W artykule zawarto ponadto rekomendacje dla praktyki gospodarczej służące lepszemu dostosowaniu oferty rynkowej do oczekiwań klientów oraz ograniczeniu skali wykluczenia finansowego na rynku ubezpieczeniowym.

Article Details

Jak cytować
Czerwiński, B. (2015). Osoby starsze wobec innowacyjnych form świadczenia usług ubezpieczeniowych. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (14(63), 19–30. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2015.14.63.15
Bibliografia

Beattya R.C., Shimb J.P., Jonesc M.S.: Factors influencing corporate web site adoption: a timebased assessment. Information & Management, Volume 38, Issue 6/2001. (Crossref)

Borcuch A.: Instytucja wykluczenia finansowego w wymiarze płatności bezgotówkowych. Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, nr 1/2012.

Buko J.: Przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu jako element wspierania spójności społecznej. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Rzeszów 2011.

Churchill G. A.: Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2002.

Czerwiński B.: Innowacje w działalności marketingowej instytucji finansowych na rynku polskim. Marketing i Rynek, nr 8/2014.

Financial Services Provision and Prevention of Financial Exclusion. European Commission, Brussels 2008.

Hurlen P., Østbye T., Borthne A., Gulbrandsen P.: Introducing PACS to the Late Majority. A Longitudinal Study. Journal of Digital Imaging, Vol 23, No 1/2010. (Crossref)

Kubicki P.: Ubóstwo i wykluczenie społeczne osób starszych. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu "EAPN Polska - razem na rzecz Europy Socjalnej". Warszawa 2010.

Liao S. Chu P., Chen Y., Chang Ch.: Mining customer knowledge for exploring online group buying behavior. Expert Systems with Applications No 39/2012. (Crossref)

Mahajan V., Muller E., Srivastava R.K.: Determinants of Adopter Categories Using Innovation Diffusion Models.Journal of Marketing Research. Vol. 27, No. 1/1990. (Crossref)

Mattila M., Karjaluoto H. Pento T.: Internet banking adoption among mature customers: early majority or laggards? Journal of Services Marketing, Vol. 17 Iss 5/2003. (Crossref)

Osoby powyżej 50 roku życia na rynku pracy w 2013 roku, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2014.

Postrzeganie własnego miejsca w strukturze społecznej. Komunikat z badań, CBOS, Warszawa 2013.

Poverty and Social Exclusion. Sp. Eurobarometer 355, European Commission, Brussels 2010.

Prognoza ludności na lata 2014-2050, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2014.

Singer D. D., Bharadwaj B. G., Flaherty S., Rugemer F.: The frequency and intensity of experience in online banking use. Journal of Internet Banking and Commerce, Vol. 17, No. 1/2012.

Szopa B., Szopa A.: Wykluczenie finansowe a wykluczenie społeczne. Zeszyty Nauk. PTE, nr 11/2011.

Trocchia P.J., Janda S.: A phenomenological investigation of Internet usage among older individuals. Journal of Consumer Marketing, Vol. 17 Iss: 7/2000. (Crossref)

Yousafzai S., Yani-de-Soriano M.: Understanding customer-specific factors underpinning internet banking adoption. International Journal of Bank Marketing, Vol. 30 Iss 1/2012. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.