Zastosowanie marketingu w organizacjach non-profit, na przykładzie Parku Narodowego Yellowstone

Main Article Content

Janusz Sarnowski

Abstrakt
Celem niniejszego opracowania była próba określenia roli marketingu w działalności organizacji non-profit. W części pierwszej, teoretycznej, zaprezentowano istotę oraz specyficzne cechy organizacji non-profit, które w sposób istotny warunkują stosowanie marketingu w tych podmiotach. Celem działań marketingowych jest wspieranie działań tych instytucji na rzecz maksymalizacji wartości dla obywateli. Wartość marketingowa rozumiana jest w niniejszej pracy jako suma korzyści klientów, kontrahentów, partnerów oraz społeczeństwa, która jest tworzona i dostarczana przez organizacje non-profit. W części drugiej, empirycznej, dokonana jest analiza zastosowania marketingu w niekomercyjnej jednostce sektora publicznego jakim jest Park Narodowy Yellowstone w USA. Z przeprowadzonej analizy wynika, iż Park Yellowstone, jest dobrym przykładem wielofunkcyjnej oferty turystycznej, mogącej zaspokoić potrzeby wielu różnorodnych grup turystów, zróżnicowanych ze względu na cechy geograficzne, społeczne, demograficzne, ekonomiczne czy behawioralne. W Yellowstone stosowane są z powodzeniem instrumenty marketingu mix, a orientacja na marketing społeczny ułatwia realizację celów, wynikających z misji Parku jego. Źródłem informacji była literatura przedmiotu oraz dokonane przez autora obserwacje podczas pobytu w Parku Yellowstone.

Article Details

Jak cytować
Sarnowski, J. (2010). Zastosowanie marketingu w organizacjach non-profit, na przykładzie Parku Narodowego Yellowstone. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (3(52), 386–398. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2010.3.52.33
Bibliografia

J.Adamczyk (red.): Marketing, doświadczenia i trendy. Oficyna Wydawnicza Politechniki rzeszowskiej, Rzeszów 2007.

Beyond Road's End. Regulations and Guidelines for Backcountry Travel in Yellowstone National Park. National Park Service, U.S. Department of the Interior, 2008.

B.Iwankiewicz-Rak: Marketing organizacji niedochodowych. AE, Wrocław 1997.

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B.: Produkt turystyczny. PWE, Warszawa, 2005.

Ph.Kotler, N.Lee: Marketing w sektorze publicznym. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Ph.Kotler, S.J.Levy: Broadening the Concept of Marketing [w] "Journal of Marketing" January 1969, s.10-15. (Crossref)

A.Limański, I.Drabik: Marketing w organizacjach non-profit. Difin, Warszawa 2007.

A.Sargeant: Marketing w organizacjach non-profit. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.

J.Sarnowski: Cena jako instrument marketingu mix w turystyce [w] D.Dudkiewicz (red.): Marketing usług turystycznych. ALMAMER Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2007.

J.Sarnowski, E.Kirejczyk: Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym. ALMAMER Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie, 2007.

L.G.Schiffman L.L.Kanuk: Consumer behavior. Prentice Hall International, New York 2000.

D.L.Stynes: Impacts of Visitor Spending on the Local Economy: Yellowstone National Park. Department of Community, Agriculture, Recreation and Resource Studies Michigan State University, East Lansing, Michigan , May 2008.

Yellowstone National Park Superintendent's Compendium 2008.

Yellowstone Resources & Issues 2008. Division of Interpretation, Yellowstone National Park.

Yellowstone. Your Complete Guide to the Park. American Park Network. 26-th edition, 2008/9.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.