Działania marketingowe w promocji spółek portfelowych w procesie dezinwestycji funduszy venture capital

Main Article Content

Piotr Zasępa

Abstrakt
Przygotowanie spółki portfelowej do procesu dezinwestycji wymaga wielu zaplanowanych wcześniej działań, które mają za zadanie zaangażować jak największą liczbę inwestorów. Zarządzający funduszem powinni stworzyć spółkę, która znajduje się w odpowiedniej fazie swojego rozwoju i wkracza w fazę stabilnego rozwoju. Następnym etapem charakteryzującym działania funduszu jest proces znalezienia nabywcy akcji lub udziałów spółki, co często wiąże się z przygotowaniem odpowiedniego opisu przedsiębiorstwa lub długiego procesu poszukiwania inwestora strategicznego. Ponadto firmy zasilane kapitałami funduszu VC działają często w różnych branżach i podejmowanie decyzji mających na celu zbycie udziałów lub akcji może znacznie się różnić. Niestety często zdarza się, iż przedsiębiorcy i fundusze wiele czasu poświęcają na rozwój przedsiębiorstwa, usprawnienia operacyjne a stosunkowo niewiele na proces marketingu sprzedaży spółki. Profesjonalne podejście do procesu dezinwestycji może zapewnić oszczędności finansowe oraz czasowe, co przekłada się na ponadprzeciętne stopy zwrotu osiągane przez fundusze. Celem artykułu jest przedstawienie podejścia funduszy VC do promocji marketingowej swoich spółek portfelowych w procesie dezinwestycji.

Article Details

Jak cytować
Zasępa, P. (2013). Działania marketingowe w promocji spółek portfelowych w procesie dezinwestycji funduszy venture capital. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 646–655. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.56
Bibliografia

Gladstone D., Venture Capital an Enterpreneur's Guide to Raising Venture Capital, Prentice Hall, New Jersey 2002.

Kurse J., The art of venture packaging, Venlogic, 1999.

Sobańska K., Finał współpracy, czyli zakończenie inwestycji funduszu venture capital w spółkach portfelowych, "Nasz Rynek Kapitałowy", nr 10 (178) październik 2005.

Sobańska K., Sieradzan P., Inwestycje private equit, Poltext, Warszawa 2004.

Trojanowski T., Companies in the light of challenges of extending business into foreign markets, (W:) Contemporary challenges in the process of management in organization of the future, pod red. B. Domańska - Szaruga i M. Wójcik - Augustyniak, Wydawnictwo STUDIO EMKA, Warszawa 2012

Wallas J., Smith J., Better Exits, PWC for EVCA 1999.

PricewaterhouseCoopers, Rynki kapitałowe.Wejście na giełdę, Warszawa 2007.

Strategies for managing a successful divestiture, PricewaterhouseCoopers, luty 2012.

Zawojska, A. (2008). Wpływ kursu walutowego na poziom wsparcia producentów rolnych na przykładzie Polski, Roczniki Naukowe SERiA, 10(1),497-502.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.