CSR jako źródło konkurencyjności kanałów dystrybucji

Main Article Content

Magdalena Stefańska
Grażyna Śmigielska


Słowa kluczowe : CSR, dostawcy, handel detaliczny, przewaga konkurencyjna, model M. Portera
Abstrakt
Celem artykułu jest wskazanie na udział CSR w budowaniu przewagi konkurencyjnej kanału dystrybucji. Autorki problem ten rozpatrują dla uwarunkowań współczesnej gospodarki, w której nie konkurują między sobą pojedyncze przedsiębiorstwa ale łańcuchy dostaw; również w Polsce daje się obecnie zauważyć postępujący proces przekształcania kanałów dystrybucji w łańcuchy dostaw. Łańcuchy ulegają również skróceniu - coraz częściej hurtownicy są w nich pomijani. W artykule sformułowano tezę, iż uczestnicy kanałów dystrybucji opartych na idei CSR dostarczają wyższą wartość dla finalnego nabywcy. Wartość tworzona w kanale dystrybucji rozumiana jest zgodnie z ujęciem M. Portera, jako wartość ekonomiczno-społeczna. Przedmiotem szczególnej uwagi są nowoczesne kanały dystrybucji na rynku FMCG w Polsce, w których silne kapitałowo przedsiębiorstwa handlowe mają znaczący wpływ na dostawców (producentów) towarów. Artykuł ma charakter teoretyczny, aczkolwiek przytoczono w nim przykłady z praktyki. Rezultatem jest wyjaśnienie mechanizmów zwiększających wartość kanałów dystrybucji działających w oparciu o ideę CSR. Oczekiwany rezultat praktyczny to identyfikacja obszarów, które zachęcałyby detalistów do zacieśniania współpracy w kanałach dystrybucji z dostawcami w oparciu o ideę CSR oraz wskazanie na rozwiązania, jakie można w tym zakresie podejmować.

Article Details

Jak cytować
Stefańska, M., & Śmigielska, G. (2013). CSR jako źródło konkurencyjności kanałów dystrybucji. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 491–502. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.43
Bibliografia

Baran J.: Metody uzupełniania zapasów w spółdzielni mleczarskiej - stadium przypadku, Roczniki Naukowe SERiA, t. XI, z. 1, 2009.

Barney J. B.: Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of Management, 17(1)/1991. (Crossref)

Bilińska-Reformat K.: Marketing zakupu jako źródło przewagi konkurencyjnej sieciowych organizacji handlu detalicznego w Polsce, w: Orientacja rynkowa we współczesnym handlu detalicznym, pod red. B. Borusiak, Wydawnictwo UE Poznań.

Carroll A.: The pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, 34/1991. (Crossref)

Carter C. R.: Purchasing social responsibility and firm performance: The key mediating roles of organizational learning and supplier performance, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management,. 35/2005 (Crossref)

De Wulf K., Odekeren-Schroeder G., Iacobucci D.: Investments in Consumer Relationships: A Cross-Country and Cross-Industry Exploration, Journal of Marketing, 65/2001 (Crossref)

European Competitiveness Report 2008, http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sustainablebusiness/files/csr/documents/csrreportv002_en.pdf, 24-02-2013

Filek J.: Między wolnością gospodarczą a odpowiedzialnością społeczną biznesu, w: Etyka i ekonomia, pod red. B. Klimczak, A. Lewickiej-Strzałeckiej, PWE, Warszawa 2007.

Fishman Ch.: Efekt Wal-Martu, EMKA, Warszawa 2009.

Francis, A.: The Concept of Competitiveness [w:] Francis, A. and P. Tharakan (eds.), The Competitiveness of European Industry, London, Routledge 1989.

Freeman R.E.: Strategic Management: a Stakeholder Perspective, Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall, 1984

http://www.portalspozywczy.pl/tagi/ifs,3966.html, data zapisu 2013-26-2013

Husted B. W., Allen D. B.: Corporate Social Strategy, 2009, Cambridge University Press, Cambridge 2011 (Crossref)

Lowson R. H.: Retail operational strategies in complex supply chain, International Journal of Logistics Management, 12/2001 (Crossref)

Pokorska B.: Dobre praktyki we współpracy przedsiębiorstw handlowych i produkcyjnych, Handel wewnętrzny, styczeń-luty 2012

Porter M.E.: Strategia konkurencji, PWE, Warszawa, 1992

Porter M.E.: Kramer M. R., Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, Harvard Business Review, maj 2011

Słomińska B.: Społeczna odpowiedzialność handlu sieciowego i niezależnego, Handel wewnętrzny styczeń-luty 2012

Śmigielska G..: Kreowanie przewagi konkurencyjnej w handlu detalicznym, Wyd. AE, Kraków, 2007

Stankiewicz M. J.: Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, Gospodarka Narodowa, 7-8/2000

Stankiewicz M. J.: Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń 2002

Stevens G. C.: Integrating the Supply Chain, "International Journal of Physical Distribution and Materials Management", 19(8)/1989 (Crossref)

Wathe K. H., Heide J. B.: Relationship Governance in a Supply Chain Network, Journal of Marketing, 68/2004 (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.