Wyzwania w marketingu i brandingu klastrów

Main Article Content

Marita Koszarek


Słowa kluczowe : klaster, inicjatywa klastrowa, rozwój klastrów, marketing, branding
Abstrakt
Klastry stanowią silne motory rozwoju ekonomicznego w Unii Europejskiej. Klastry i ich aktorzy mogą uzyskać znaczne korzyści z silnej marki, jednakże zmagają się z wieloma wyzwaniami w zakresie marketingu i brandingu. Specyfika klastrów, m.in. wielość partnerów, utrudnia stworzenie silnej tożsamości marki. W niniejszym artykule wskazana jest potrzeba stworzenia nowego podejścia do działalności w zakresie marketingu i brandingu z uwzględnieniem specyfiki klastrów. Celem badania, na którym opiera się artykuł, była analiza aktualnych działań w zakresie marketingu i brandingu podejmowanych przez polskie klastry oraz identyfikacja głównych wyzwań, z którymi się mierzą w tym zakresie. W artykule wskazano, w jaki sposób marketing i branding może być użyty w zakresie strategicznego rozwoju klastrów. Zaproponowano także uwzględnienie specyfiki klastrowej przy wykorzystaniu narzędzi i kanałów w marketingu. Ponadto zaproponowane zostały działania na poziomie polityki klastrowej, uwzględniające wyniki badania.

Article Details

Jak cytować
Koszarek, M. (2013). Wyzwania w marketingu i brandingu klastrów. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 353–360. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.88
Bibliografia

Andersson M, Solitander A. and Ekman P., Cluster Branding and Marketing- a Handbook on Cluster Brand Management, TENDESOR 2012

Andersson M., Place branding and place promotion efforts in the Baltic Sea Region - A situation analysis, BaltMet Promo project Report 2010

Baptista R., Swann P., Do firms in clusters innovate more?, Research Policy, vol. 27, no. 5/1998 (Crossref)

Carlino G.A., Knowledge Spillovers: Cities' Role in the New Economy, Business Review, Q4/2001

De Chernatony, L., McDonald, M., Creating Powerful Brands in Consumer, Service and Industrial Markets. Oxford: Elsevier 2003

Etzkowitz H., The Triple Helix of University-Industry-Government: Implications for Policy and Evaluation, Science Policy Institute, Working Paper 2002:11,

Kall J., Istota marki, Integracja Europejska., 2006/3,

Kotler Ph., Marketing, Northwestern University, Warszawa 1994

Marshall A., Principles of Economics, 8th edition, London, Macmillan 1920

Morosini P., Industrial Clusters, Knowledge Integration and Performance, World Development, Vol. 32 No. 2, 2004. (Crossref)

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Benchmarking klastrów w Polsce, Warszawa 2010

Porter, M. E., Clusters and the new economics of competition, Harvard Business Review, November 1998

Porter, M.E., The Competitive Advantage of Nations, London: Collier MacMillan 1990 (Crossref)

Solvell O, Ketels C., Lindquist G., The Cluster Initiative Greenbook, Ivory Tower AB, Stockholm 2003

TACTICS, Supporting cluster marketing and branding, PRO INNO Europe Initiative/European Commission, October 2012.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.