Konsumpcjonizm z perspektywy krytycznego nurtu zarządzania

Main Article Content

Łukasz Sułkowski

Abstrakt
Krytyka konsumpcjonizmu podejmowana jest w naukach społecznych przynajmniej od czasów Szkoły Frankfurckiej, a więc od ponad 60 lat. Jest to zagadnienie należące do kluczowych problemów kulturowych współczesnego świata poruszanych przez różnych przedstawicieli nauk społecznych. Dla teorii organizacji oaz dla nauk o zarządzaniu krytyka konsumeryzmu długo nie była zagadnieniem kluczowym, choć przez kilka dziesięcioleci pojawiała się na obrzeżach dyskursu marketingowego. Jednak współczesny nurt krytyki konsumpcjonizmu w zarządzaniu, uległ dość dużej dynamizacji, poprzez związek z szybko rozwijającym się w ostatniej dekadzie radykalnym nurtem myśli organizatorskiej określanej jako Critical Management Studies. Celem artykułu jest właśnie analiza krytyki konsumpcjonizmu prowadzonej przez przedstawicieli Critical Management Studies.

Article Details

Jak cytować
Sułkowski, Łukasz. (2013). Konsumpcjonizm z perspektywy krytycznego nurtu zarządzania. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 684–693. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.119
Bibliografia

Aldridge A.: Konsumpcja, Sic!, Warszawa 2006.

Alvesson M., Willmott H. (eds): Studying Management Critically, London: Sage 2003. (Crossref)

Alvesson M., Willmott H.: Critical Management Studies, Sage, London 1992.

Bauman Z.: Globalizacja, PIW, Warszawa 1998.

Bell D.: Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, PWN, Warszawa 1998.

Bourdieu P.: Espace social et pouvoir symbolique, w: Choses dites, Minuit, Paris 1987.

Braverman H.: Labor and Monopoly Capital: The Degradation of Work in the Twentieth Century, New York: Monthly Review Press, 1974. (Crossref)

Bywalec C., Rudnicki L.: Konsumpcja, PWE, Warszawa 2002.

Engholm P.: The Controversy Between Modernist and Postmodernist Views of Management Science: Is a Synergy Possible?, Internet, Monash University, May 2001.

Foucault M.: Power Knowledge Selected Interviews & Other Writings, Random House, New York 2000.

Golka M. (red.): W cywilizacji konsumpcyjnej, Wydawnictwo Naukowe UM, Poznań 2004.

Grey C., Willmott H.C.: Critical Management Studies: A Reader, Oxford University Press 2005. (Crossref)

Jessop B.: Thatcherism and flexibility: The white heat of a post-Fordist revolution, w: The politics of flexibility, red. B. Jessop, H. Kastendiek, K. Nielsen, O. Pedersen, UK:Edward Elgar, Aldershot, 1991.

Kangun N., Cox K.K., Higginbotham J., Burton J.: Consumerism and Marketing Management, Journal of Marketing, Vol. 39, No. 2 (Apr., 1975). (Crossref)

Klein N.: No Logo, Świat Literacki, Izabelin 2004.

Kostera M.: Postmodernizm w zarządzaniu, PWE, Warszawa 1996.

Parker M.: Against Management: Organisation in the Age of Managerialism. Oxford 2002.

Riesman D., Glazer N., Denney R.: Samotny tłum, Warszawa: MUZA, 1996.

Ritzer G.: The "McDonaldization" of Society, Journal of American Culture, V.6 No. 1, 1983 (Crossref)

Sułkowski Ł., Postmodernistyczne inspiracje zarządzania, Współczesne Zarządzanie, nr 3, 2004.

Sułkowski Ł.: Epistemologia i metodologia zarządzenia, PWE, Warszawa 2012.

Toffler A.: Szok przyszłości, Zysk i s-ka, Poznań 1998.

Veblen T.: Teoria klasy próżniaczej, Muza, Warszawa 1998.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty