Main Article Content
Adaptacja jest istotnym procesem relacji biznesowych. To właśnie poprzez adaptację rozwijają się relacje. Badania przedstawione w tym artykule pokazują, że nawet w specyficznych warunkach branży budowlanej adaptacje zachodzą nie tylko po stronie podaży, ale także po stronie klientów. Zakres adaptacji jest różny w wyróżnionych klastrach przedsiębiorstw. Adaptacje są niskie w firmach, które zatrudniają najwięcej pracowników, co pozwala im wykorzystać swoją pozycję rynkową. Z drugiej strony jedna trzecia mniejszych przedsiębiorstw dostosowuje się do swoich kluczowych dostawców, głównie w wymiarze finansowym i logistycznym. [tłum. LW]
Article Details
Anvuur, A., Kumaraswamy, M.: Conceptual model of partnering and alliancing. Journal of Construction Management and Engineering, 2007/133 (Crossref)
Araujo, L., Dubois, A., Gadde, L.: Managing Interfaces with suppliers. Industrial Marketing Management, 1999/28 (Crossref)
Brennan, D. R., Turnbull, P. W., Wilson, D. T.: Dyadic adaptation in business-to-business markets. European Journal of Marketing, 2003/37 (Crossref)
Bresnen, M., Marshall, N.: Partnering in construction: a critical review of issues, problems and dilemmas. Construction Management and Economics, 2000/18. (Crossref)
Carr, A., Smeltzer, L.: The relationship of strategic purchasing to supply chain management. European Journal of Purchasing & Supply Management, 1999/5. (Crossref)
Cavinato, J. L.: Supply Management Defined, 2010, available: http://www.ism.ws/content.cfm?ItemNumber=5558.
Chen, I. J., Paulraj, A.: Towards a theory of supply chain management: the constructs and measurements. Journal of Operations Management, 2004/22 (Crossref)
Cox, A.: Relational competence and strategic procurement management. European Journal of Purchasing & Supply Management, 1996/2 (Crossref)
Crespin-Mazet, F., Portier, P.: The reluctance of construction purchasers towards project partnering. Journal of Purchasing & Supply Management, 2010/16 (Crossref)
Dubois, A., Gadde, L.-E.: The Construction Industry as a Loosely Coupled System: Implications for productivity and innovativity. Construction Management and Economics, 2002/20 (Crossref)
Dyer, J. H., Singh, H.: The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of Management Review, 1998/23 (Crossref)
Eiriz, V., Wilson, D.: Research in relationship marketing: antecedents, traditions and integration. European Journal of Marketing, 2006/40 (Crossref)
Ford, D., Gadde, L., Hakansson, H., Snehota, I.: Managing Business Relationships, Willey & Sons, Chichester 2003
Johanson, J., Mattsson, L.: Inter-organisational relations in industrial systems: a network approach compared with a transaction cost approach. International Studies of Management and Organisation, 1987/18 (Crossref)
Kähkönen, A.-K., Lintukangas, K.: Does power matter? The role of power in supplier relationship management. 27th IMP conference. Glasgow, Scotland, 2011
Kwiatek, P., Leszczyński, G., Zieliński, M.: Komunikacja w relacjach business-to-business, Advertiva, Poznań 2009
Lavie, D.: The Competitive Advantage Of Interconnected Firms: An Extension Of The Resource-Based View. Academy of Management Review, 2006/31 (Crossref)
Leszczyński, G.: Alignment in Business-to-Business Relationships: Supplier and Customer Perspectives From Polish Industrial Market In: SPRINGER, R., CHADRABA, P., eds. 20th Annual Conference on Marketing and Business Strategies for Central&Eastern Europe, Institute for Export Management Vienna University of Economics, Vienna 2012
Mentzer, J. T., Dewitt, W., Keebler, J. S.: Defining Supply Chain Management. Journal of Business Logistics, 2001/22 (Crossref)
Min, S., Mentzer, J. T.: Developing and measuring supply chain management concepts. Journal of Business Logistics, 2004/25 (Crossref)
Monczka, R. M., Trent, R. J., Handfield, R. B.:Purchasing and Supply Chain Management, South- Western College Publications, Cincinnati 2005
Morgan, J., Monczka, R. M.: Supplier integration: a new level of supply chain management. Purchasing 1996/120
Narus, J. A., Anderson, J. C.: Using teams to manage collaborative relationships in business markets. Journal of Business-to-Business Marketing 1995/2 (Crossref)
Schmidt, S., Tyler, K., Brennan, R.: Adaptation in inter-firm relationships: classification, motivation, calculation. Journal of Services Marketing, 2007/21 (Crossref)
Signetzki, J.: Uwarunkowania realizacji koncepcji marketingu partnerskiego na rynku budowlanym w Polsce. In: Waśkowski, Z., Zieliński, M. (eds.) Trendy i koncepcje w marketingu i sprzedaży business-tobusiness, Poznań University of Economics Press, Poznań 2012
Sheth, J., Sharma, A.: Supplier Relationships. Emerging Issues and Challenges. Industrial Marketing Management, 1997/26 (Crossref)
Ulaga, W., Eggert, A.: Relationship value and relationship quality. Broadening the nomological network of business-to-business relationships. European Journal of Marketing, 2006/40 (Crossref)
Walter, A., Ritter, T., Gemünden, H. G.: The influence of adaptations, trust, and commitment on value creating functions of customer relationships. Journal of Business & Industrial Marketing, 2003/18 (Crossref)
Wolf, J.: The Nature of Supply Chain Managment Research, Wiesbaden, Gabler Edition Wissenschaft, 2008
Downloads
- Krzysztof Kubiak, Kapitał marki w sieci wymiany wartości , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 10(59) (2013)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.