Wpływ wirtualnych społeczności na wzrost hedonistycznych postaw konsumentów

Main Article Content

Radosław Mącik
Monika Nalewajek


Słowa kluczowe : hedonizm, postawa hedonistyczna, wirtualne społeczności, konsument
Abstrakt
W artykule przedstawiono rozważania dotyczące wpływu wirtualnych społeczności na kształtowanie postaw hedonistycznych konsumentów na tle literatury przedmiotu oraz źródeł wtórnych, np. raportów z badań. Przedstawiono przykłady takiego wpływu, z wyodrębnieniem różnych rodzajów społeczności oraz dostrzegalne różnice pomiędzy generacjami X, Y i C. Wirtualne społeczności, zwłaszcza portale społecznościowe (w tekście odnoszono się głównie do serwisów Facebook.com i Pinterest.com) oraz blogi (w tym przypadku: poświęcone modzie i stylowi życia) są naturalnym miejscem dla młodych konsumentów, w którym spędzają czas na obserwowaniu, komunikacji, dzieleniu się i tworzeniu własnych treści. Łatwe w użyciu, dostępne 24/7 i wszechobecne media społecznościowe sprzyjają ich wykorzystaniu przez młodych konsumentów do rozpowszechniania nie tylko informacji, zdjęć i filmów, ale - co jest ważne z społecznego i marketingowego punktu widzenia - także określonych wartości i postaw. Hedonistyczne wartości i postawy są istotnym elementem stylu życia młodych konsumentów, a media społecznościowe pozwalają im łatwo zaspokajać hedonistyczne potrzeby. Wirtualne społeczności są więc odpowiedzialne za szerzenie i wzmacnianie nasilenia postaw hedonistycznych wśród konsumentów. Postawy te obecnie nie mogą być klasyfikowane jako wyłącznie związane z konsumpcją, pomimo tego że nadal skupiają się na odczuwaniu przyjemności przez konsumentów, ale przyjemność ta osiągana jest nie tylko poprzez kupowanie, ale również wyróżniający design, styl i własne zaangażowanie w aktywność DIY (do it yourself – zrób to sam).

Article Details

Jak cytować
Mącik, R., & Nalewajek, M. (2013). Wpływ wirtualnych społeczności na wzrost hedonistycznych postaw konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 494–505. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.101
Bibliografia

Anderson C., The Long Tail, Kraków 2001, Znak

Blogosfera RPG na początku 2013 roku, online: http://k20rpg.pl/blogosfera-rpg-na-poczatku- 2013/

Cisco Connected World Technology 2012 Report, online: http://www.cisco.com/en/US/solutions/ns341/ns525/ns537/ns705/ns1120/2012-CCWTRChapter1- Global-Results.pdf, p. 4

Dębski Ł., Polska blogosfera kulinarna, online: http://infosocialmedia.blogspot.com/2013/02/polska-blogosfera-kulinarna-2013.html

Dryl T., Serwisy społecznościowe Web 2.0 jako element budowania interakcji przedsiębiorstwa z klientami http://wzr.pl/~dryl/img_fck/artykul%20-%20serwisy%20web%202_0%20-%20Tomek%20Dryl.pdf, s. 5

Garapich A., Zasięg blogosfery w Polsce, online: http://www.slideshare.net/domino00/blogosfera-w-liczbach, s. 7

Gen Y na rynku pracy, online: http://hrstandard.pl/2011/11/14/gen-y-na-rynku-pracy/.

Kim S., Eastin M., Hedonic Tendencies and the Online Consumers: An Investigation of the Online Shopping Process, "Journal of Internet Commerce", 2011, t. 10, p. 69 (Crossref)

Kozinets R. V., Netnography, SAGE, London 2010

Mazurek G., Wirtualne społeczności konsumenckie, online: http://www.gmazurek.com/download/3.PhD_spolecznosci_AEKatowice_092003.pdf, s. 2

Moroz M., Social commerce - modyfikacja procesu nabywczego pod wpływem mediów społecznościowych, online http://www.pszw.edu.pl/eng/images/stories/ksiazki/pdf/T_53.pdf#page=116, s. 118

Niewęgłowski M., Pinterest w Polsce, online: http://socjomania.pl/pinterest-w-polsce-wartosie-nim-zainteresowac-bo/

Pinterest ma już 365 tys. użytkowników w Polsce, online: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pinterest-ma-juz-365-tys-uzytkownikow-w-polsce

Pokolenie C- nowa odsłona pokolenia Y?, online: http://hrstandard.pl/2012/01/04/pokolenie-cnowa-odslona-pokolenia-y/.

Raport Młodzi 2011, online: http://zds.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/mlodzi_2011_printerfriendly.pdf, s.33

Social Image Sharing and Online Shopping Report by Bizrate Insights., online: http://bizrateinsights.com/blog/2012/10/15/online-consumer-pulse-pinterest-vs-facebookwhich-social-sharing-site-wins-at-shopping-engagement/

The Social Media Report, online: http://www.nielsen.com/content/dam/corporate/us/en/reports-downloads/2012-Reports/The-Social-Media-Report-2012.pdf, p.12

Zimbardo P., F. Ruch, Psychologia i życie, Warszawa 1988, s. 557

Żegnaj X i Y. Witaj C! Nowe pokolenie zmienia rynek pracy, online:http://hrstandard.pl/2011/09/21/zegnaj-x-i-y-witaj-c-nowe-pokolenie-zmienia-rynek-pracy/

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty