Asymetria informacji o rynku żywności i preferencjach konsumentów – niektóre aspekty

Main Article Content

Renata Nestorowicz


Słowa kluczowe : asymetria informacji, asymetria wiedzy, żywność bioaktywna, funkcjonalna, preferencje konsumentów na rynku żywności
Abstrakt
Na rynku żywności, między podmiotami reprezentującymi stronę podaży i popytu, występuje asymetria informacji. Poziom tej asymetrii jest zróżnicowany w zależności od kategorii produktów. W artykule skupiono uwagę na żywności bioaktywnej, funkcjonalnej, czyli na segmentach, w których asymetria jest szczególnie widoczna, ponieważ właściwości (głównie prozdrowotne) tych produktów żywnościowych mogą ujawnić się dopiero po konsumpcji. W rozważaniach wskazano na wzajemne relacje między poziomem wiedzy konsumentów a poziomem asymetrii informacji na rynku żywności produktów funkcjonalnych, bioaktywnych. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań przedstawiono wpływ asymetrii wiedzy i asymetrii informacji na preferencje konsumentów.

Article Details

Jak cytować
Nestorowicz, R. (2013). Asymetria informacji o rynku żywności i preferencjach konsumentów – niektóre aspekty. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 506–513. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.102
Bibliografia

Akerlof G.A.: The Market for "Lemons": Quality Uncertainty and the Market Mechanism, The Quarterly Journal of Economics, 3/1970, http://www.jstor.org/stable/1879431 (Crossref)

Darby R.R., Karni E.: Free Competition and the Optimal Amount of Fraud, Journal of Law and Economics, 16/1973, http://www.sociolegal.sjtu.edu.cn/uploads/papers/2011/xzh110623120436269.pdf (Crossref)

Falkowski A.: Przywoływanie z pamięci, Marketing w Praktyce, 8/2011

Forlicz S.: Mikroekonomiczne aspekty przepływu informacji między podmiotami rynkowymi. WYDAWNICTWO WYŻSZEJ SZKOŁY BANKOWEJ, Poznań 1996

ForliczS.: Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych. WYDAWNICWTO NAUKOWE PWN, Warszawa 2001

Grunert K.G., et al.: Nutrition knowledge, and use and understanding of nutrition information on food labels among consumers in the UK, Appetite, 2010, http://www.eufic.org/upl/1/default/doc/GDApaperJPubHealth.pdf (Crossref)

Karaban B.: Zjawisko asymetrii informacyjnej i niewiedzy uczestników rynku na przykładzie rynku kapitałowego w Polsce, http://www.kapital.edu.pl/pliki/wyroznione_prace/B_Karaban-Asymetria_informacyjna_i_niewiedza_uczestnikow_rynku_KARABAN.pdf

Nestorowicz R.: Komunikacja marketingowa wspierająca prozdrowotne wybory żywieniowe a zachowania nabywców, HANDEL WEWNĘTRZNY, V-VI/2012

Nisbett R.E., DeCamp Wilson T.: Telling More Than We Can Know: Verbal Reports on Mental Processes, Psychological Review, 3/1977, http://people.virginia.edu/~tdw/nisbett&wilson.pdf. (Crossref)

Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B.: System finansowy w Polsce-tom I. WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN, Warszawa 2008

Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0018:0063:PL:PDF

Wanat T.M.: Atrybuty produktu a konstruowanie preferencji przez nabywców. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań2010

Wrześniewska-Wal I.: Żywność funkcjonalna - aspekty prawne, Przemysł Spożywczy, 1/2009

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.