THE ASYMMETRY OF INFORMATION ON FOOD MARKET AND CONSUMERS’ PREFERENCES – SOME ASPECTS

Main Article Content

Renata Nestorowicz


Keywords : the asymmetry of information, the asymmetry of knowledge, bioactive/ functional food, consumers’ preferences on food market
Abstract
There is the asymmetry of information between the subjects that represent supply and demand on food market. The level of the asymmetry is differentiated depending on a product category. The following paper focuses on bioactive/functional food. These are segments in which the asymmetry is particularly visible as the characteristics of these food products (especially prohealth characteristics) may be revealed only after consumption. The discussion indicates interrelations between the level of consumers’ knowledge and the level of the asymmetry of information on food market of functional/bioactive products. The influence of the asymmetry of knowledge and the asymmetry of information on consumers preferences has been presented based on the results of the conducted research.

Article Details

How to Cite
Nestorowicz, R. (2013). THE ASYMMETRY OF INFORMATION ON FOOD MARKET AND CONSUMERS’ PREFERENCES – SOME ASPECTS. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (10(59), 506–513. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.102
References

Akerlof G.A.: The Market for "Lemons": Quality Uncertainty and the Market Mechanism, The Quarterly Journal of Economics, 3/1970, http://www.jstor.org/stable/1879431 (Crossref)

Darby R.R., Karni E.: Free Competition and the Optimal Amount of Fraud, Journal of Law and Economics, 16/1973, http://www.sociolegal.sjtu.edu.cn/uploads/papers/2011/xzh110623120436269.pdf (Crossref)

Falkowski A.: Przywoływanie z pamięci, Marketing w Praktyce, 8/2011

Forlicz S.: Mikroekonomiczne aspekty przepływu informacji między podmiotami rynkowymi. WYDAWNICTWO WYŻSZEJ SZKOŁY BANKOWEJ, Poznań 1996

ForliczS.: Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych. WYDAWNICWTO NAUKOWE PWN, Warszawa 2001

Grunert K.G., et al.: Nutrition knowledge, and use and understanding of nutrition information on food labels among consumers in the UK, Appetite, 2010, http://www.eufic.org/upl/1/default/doc/GDApaperJPubHealth.pdf (Crossref)

Karaban B.: Zjawisko asymetrii informacyjnej i niewiedzy uczestników rynku na przykładzie rynku kapitałowego w Polsce, http://www.kapital.edu.pl/pliki/wyroznione_prace/B_Karaban-Asymetria_informacyjna_i_niewiedza_uczestnikow_rynku_KARABAN.pdf

Nestorowicz R.: Komunikacja marketingowa wspierająca prozdrowotne wybory żywieniowe a zachowania nabywców, HANDEL WEWNĘTRZNY, V-VI/2012

Nisbett R.E., DeCamp Wilson T.: Telling More Than We Can Know: Verbal Reports on Mental Processes, Psychological Review, 3/1977, http://people.virginia.edu/~tdw/nisbett&wilson.pdf. (Crossref)

Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B.: System finansowy w Polsce-tom I. WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN, Warszawa 2008

Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0018:0063:PL:PDF

Wanat T.M.: Atrybuty produktu a konstruowanie preferencji przez nabywców. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań2010

Wrześniewska-Wal I.: Żywność funkcjonalna - aspekty prawne, Przemysł Spożywczy, 1/2009

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.