Rynek i marketing ekologicznych produktów mlecznych w Polsce a stopień zaspokojenia oczekiwań konsumenta

Main Article Content

Natalia Koperska


Słowa kluczowe : rynek żywności, marketing, produkty mleczne, żywność ekologiczna
Abstrakt
Celem niniejszego opracowania jest ukazanie obecnej sytuacji na rynku ekologicznych produktów mlecznych w kontekście poziomu zaspokojenia oczekiwań konsumenta. Artykuł przedstawia ponadto stosowane działania marketingowe a także możliwości ich poszerzenia, w celu osiągnięcia lepszego zadowolenia w relacji producent-konsument. Rynek ekologicznych produktów mlecznych w Polsce znajduje się we wczesnej fazie rozwoju. Pomimo rosnącego zainteresowania, sprzedaż ekologicznych produktów utrzymuje się wciąż na stosunkowo niskim poziomie. Istnieje kilka poważnych barier w rozwoju żywności ekologicznej. Jedną z najważniejszych jest ich ograniczona dostępność oraz brak informacji o miejscach sprzedaży. Gospodarstwa posiadające certyfikat na ekologiczną produkcję mleka często nie mają odpowiedniego odbiorcy i w rezultacie są zmuszeni sprzedawać mleko ekologiczne po cenie mleka zwykłego. Zjawisko to możemy zaobserwować na przykładzie gospodarstw ekologicznych z województwa lubelskiego. Wsparcie państwowe i unijne jest wciąż nieodzowne, aby móc dostosować rynek ekologicznych produktów mlecznych do potrzeb konsumenta.

Article Details

Jak cytować
Koperska, N. (2014). Rynek i marketing ekologicznych produktów mlecznych w Polsce a stopień zaspokojenia oczekiwań konsumenta. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (11(60), 90–103. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2014.11.60.8
Bibliografia

Błażej J.: Kompendium rolnictwa ekologicznego, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2011.

Chotkowski, J., Czerwinska, M.: Instrumenty marketingu w rolnictwie ekologicznym, "Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing" 03 (52)/2010. (Crossref)

Dziedzic S.: Sprzedaż bezpośrednia jako istotny kanał zbytu produktów rolnictwa ekologicznego w województwie podkarpackim. "Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering" 51 (2)/2006

Górska J.: Produkty ekologiczne: natura wpisana w jakość, "Forum Mleczarskie Handel" 6(61)/2013, http://www.forummleczarskie.pl/RAPORTY/370/5/produkty-ekologiczne/ (12.03.2014).

Grzybowska-Brzezińska M.: Zachowania nabywcze konsumentów na rynku żywności. "Marketing i Rynek" 8/2009.

http://biokurier.pl/aktualnosci/1618-coraz-wiecej-zywnosci-eko-w-sieciach-handlowych (23.10.2013).

http://www.ekolukta.pl/ (14.04.2014).

http://www.newseria.pl/news/rynek_zdrowej_zywnosci,p1028405149 (10.09.2013).

http://www.osm-jasienica-rosielna.pl/ (21.04.2014).

http://www.portalspozywczy.pl/mleko/wiadomosci/prezes-osm-nowy-sacz-male mleczarniewola-zachowac-niezaleznosc,32268.html (13.10.2013).

Iwanicka A.: Jakość produktów mleczarskich w opiniach nabywców finalnych, "Marketing i Rynek" 9/2011.

Koreleska E., Woźniak K.: Znaczenie promocji uzupełniającej w marketingu ekologicznym, "Techn. Roln. Ogrodn. i Leś." 5/2012.

Koreleska, E.: Kształtowanie produktu w koncepcji marketingu ekologicznego, "Acta Scientiarum Polonorum, Oeconomia" 8(4)/2009.

Kosiorowska, M.: Mlekomaty - nowy sposób bezpośredniej sprzedaży mleka surowego w Polsce. "Engineering Sciences & Technologies" 4(7)/ 2012.

Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wyd. Gebethner&Ska, Warszawa 1994.

Kucińska K., Kostro G., Malinowska E., Golba J.: Szanse i ograniczenia rozwoju rolnictwa ekologicznego w województwie podlaskim, na przykładzie powiatu wysokomazowieckiego, "Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering" 56(3)/2011.

Łukasiński W.: Zarządzanie jakością produktu ekologicznego, "Żywność, Nauka, Technologia, Jakość" 1(56)/2008.

Maksymiec (Koperska) N.: Kształtowanie jakości mleka w ekologicznej produkcji, "Przegląd hodowlany" 10-12/2012.

Małecki B. 2008.: Marketing i reklama w Internecie, dostępne na: http://certyfikatpolska.pl/wp-content/uploads/2014/03/Marketing-i-reklama-w-Internecie.pdf (12.11.2013).

Organic market report 2013. Soil Association Scotland 2013, dostępny na: http://www.soilassociation.org/marketreport (10.10.2013).

Pilarczyk B.: Marketing żywności ekologicznej. "Przem. Spoż." 62(12)/2008.

Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2011-2012.: 2013. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych IJHARS, Warszawa, dostępny na: www.ijhar-s.gov.pl (10.11.2013).

Raport roczny jednostkowy Organic Farmy Zdrowia S.A. za 2013 rok, dostępny na: http://www.organicmarket.pl/okresowe.

Rasz H.: Marketing artykułów żywnościowych, "Informacja nr 615 (IP- 79 G)" 1998, dostępny na: http://biurose.sejm.gov.pl/teksty_pdf_98/i-615.pdf (12.03.2013).

Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.

Runowski, H.: Ekonomiczne aspekty ekologiczne produkcji mleka, "Rocz. Nauk Roln. Ser. G" 96(1)/2009. (Crossref)

Szymona J.: Szanse i zagrożenia polskiego rolnictwa ekologicznego w perspektywie lat 2014-2020 w: "Opinie i ekspertyzy OE-210", Kancelaria Senatu 2013.

Wiatrak A.: Grupy producentów rolnych-istota działania i zarządzania nimi. "Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu", 2006, 8(4).

Witczak J.: Jakość żywności jako czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów, "Marketing i Rynek" 8/2003.

Wojnowski W.: Organic Farma Zdrowia: prawie 8-proc. wzrost sprzedaży, 2014., dostępny na: http://retailnet.pl/2014/04/16/93121-organic-farma-zdrowia-prawie-8-proc-wzrostsprzedaz/ (16.04.2014).

Zuba M.: Szanse i bariery w integracji łańcucha żywności ekologicznej w Polsce, "Zesz. Nauk. WSEI, seria Ekonomia" 3(1)/2011.

Zawojska, A. (2008). Wpływ kursu walutowego na poziom wsparcia producentów rolnych na przykładzie Polski, Roczniki Naukowe SERiA, 10(1),497-502.

Żakowska-Biemans S.: Bariery zakupu żywności ekologicznej w kontekście rozwoju rynku żywności ekologicznej. "Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering" 56(4)/2011.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty