Uwarunkowania zmian modeli biznesowych w handlu detalicznym

Main Article Content

Maria Sławińska


Słowa kluczowe : modele biznesu, handel detaliczny, format sklepu, innowacje w handlu, konkurencja, zachowania nabywców
Abstrakt
Modele biznesu w handlu detalicznym zarówno w odniesieniu do funkcjonowania całego przedsiębiorstwa, jak i poszczególnych typów jednostek handlowych ulegają zmianom w warunkach współczesnej gospodarki. Ma to związek z rosnącą konkurencją, zmianami zachowań i oczekiwań klientów, globalizacją gospodarki, dostępnością i rozwojem nowych technologii informacyjnych. W artykule przedstawiono istotę i podstawowe elementy modeli biznesowych w handlu detalicznym, wskazano na kierunki ich ewolucji oraz dokonano identyfikacji determinant i trendów w kształtowaniu modeli biznesowych firm handlowych. Z przeprowadzonej analizy wynika, że sektor handlu detalicznego cechuje się dużą innowacyjnością, ale zmiany modeli biznesowych mają charakter ewolucyjny. Polegają one głównie na wprowadzaniu nowych rozwiązań w zakresie formatów sklepów, współpracy w kanałach dystrybucji, zmianach oferty asortymentowo-usługowej, stosowaniu technologii mobilnych.

Article Details

Jak cytować
Sławińska, M. (2016). Uwarunkowania zmian modeli biznesowych w handlu detalicznym. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (15(64), 149–160. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2016.15.64.14
Bibliografia

Afuah A., Tucci Ch.L.: Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.

Anderson Ch.: Długi ogon. Ekonomia przyszłości - każdy konsument ma głos, Media Rodzina Poznań, 2008.

Banaszyk P., Cyfert Sz.: Strategiczna odnowa przedsiębiorstwa, Difin Warszawa 2007.

Borusiak B.: Innowacyjne formaty handlu detalicznego, w: Innowacje w marketingu i handlu, Zeszyty Naukowe 189. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Poznań2011. Chwałek J.: Kierunki rozwoju innowacji w handlu, Handel Wewnętrzny 2 2014.

De Witt B., Meyer R.: Synteza strategii, PWE Warszawa 2007.

Domański T.: Strategie rozwoju handlu, PWE Warszawa, 2005.

Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M.: Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. SGH Warszawa, 2008.

Kin Ch., Mauborgne R.: Kreowanie "błękitnych oceanów" rynku, w: Biznes, tom 2. Biblioteka Gazety Wyborczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Kotler Ph.: Marketing od A do Z, PWE, Warszawa 2004.

Koźmiński A.K.: Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Kucia M.: Wirtualizacja działalności handlowej przedsiębiorstw, Marketing i Rynek 8/2015.

Lambin J.-J.: Strategiczne zarządzanie marketingiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Magretta J.: Tajniki modelu biznesowego, Harvard Business Review Polska marzec/2003.

Obłój K.: Tworzywo skutecznych strategii. Na styku starych i nowych reguł konkurencji, PWE, Warszawa 2002.

Prahalad C.V., Ramswamy V.: Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa 2005.

Sławińska M. (red.): Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.

Sobczyk G.: Bliskość handlu źródłem wartości dla klienta, Marketing i Rynek 8/2015.

Sznajder A.: Technologie mobilne w marketingu, Oficyna a Wolter Kluwer business, Warszawa 2014.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.