Porównanie wybranych aspektów działań promocyjnych prowadzonych przez gminy wiejskie, miejsko-wiejskie i miejskie

Main Article Content

Zdzisław Kochanowicz
Piotr Bórawski
Justyna Czaplicka


Słowa kluczowe : gmina, promocja, instrumenty promocyjne gminy
Abstrakt
Celem badań było porównanie wybranych aspektów działań promocyjnych prowadzonych przez gminy miejsko-wiejskie i miejskie oraz gminy wiejskie. W ramach celu głównego realizowano następujące cele szczegółowe: rozpoznanie działań promocyjnych stosowanych przez badane gminy, rozpoznanie form współpracy badanych z gminami partnerskimi, dokonanie oceny ważkości czynników decydujących o atrakcyjności turystycznej gminy w opinii badanych, dokonanie oceny ważkości barier w rozwoju turystyki w badanej gminie. Grupę badawczą stanowiło 81 gmin z siedmiu województw Polski. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety według standaryzowanego kwestionariusza. Kwestionariusz ankiety wypełniały osoby odpowiedzialne w gminie za podejmowanie działań promocyjnych. Stwierdzono, że między działaniami promocyjnym prowadzonymi przez gminy miejsko-wiejskie i miejskie oraz gminy wiejskie występują różnice w rodzaju stosowanych instrumentów oraz stopniu wykorzystywania poszczególnych działań. Ponadto badania wskazują, iż gminy wiejskie rzadziej niż gminy miejsko-wiejskie nawiązują współpracę z innymi podmiotami. Analiza odpowiedzi respondentów pokazała również ważność czynników świadczących o atrakcyjności turystycznej oraz bariery jakie mogą utrudniać rozwój turystyki w gminach. Interesującym obszarem do prowadzenia kolejnych badań jest poziom zidentyfikowania i promowania produktu turystycznego na poziomie lokalnym.

Article Details

Jak cytować
Kochanowicz, Z., Bórawski, P., & Czaplicka, J. (2017). Porównanie wybranych aspektów działań promocyjnych prowadzonych przez gminy wiejskie, miejsko-wiejskie i miejskie. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (17(66), 83–95. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2017.17.66.7
Bibliografia

Candela G., Figini P.: The Economics of Tourism Destinations, Springer, Bologna, 2010.

Domański T.: Skuteczna promocja miasta i regionu podstawowym zadaniem marketing terytorialnego, [w:] Markowski T. (red.), Marketing terytorialny, PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Studia, CXVI, Warszawa 2006.

Florek M., Augustyn A.: Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego - zasady i procedury, Fundacja Best Place - Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa 2011.

Glińska E., Popławski T.: Promocja miasta jako instrument marketingu terytorialnego,[w:] Michałowski K. (red.), Informacja i promocja w turystyce, Materiały konferencyjne z I Sympozjum Naukowego "Znaczenie informacji i promocji w gospodarce turystycznej", Politechnika Białostocka, Białystok, 2002.

Huczek M.: Promocja gminy jako sposób wspierania lokalnego rozwoju społeczno-gospodarczego, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas nr 1/2007.

Kornak A., Rapacz A.: Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie, AE, Wrocław 2001.

Kotler P., Haider D.H., Rein I.: Marketing Places. Attracting investment, industry, and tourism to Cities, States and Nations, The free press, New York 1993.

Markowski T.: Zarządzanie rozwojem miast, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

Matysik-Pejas R., Wojewodzic T.: Rola kanałów przepływu informacji w marketingu terytorialnym, Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 8(3), 2009.

Mikołajczyk A., Florek M., Górski J., Jankowska M.: TOP PROMOCJI polskich miast, powiatów i regionów 2013, Raport z badania przeprowadzonego przez Best Place - Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Warszawa 2013.

Orfin K.: Polityka promocji jednostki samorządu terytorialnego w kreowaniu wizerunku obszarowego produktu turystycznego (na przykładzie gmin województwa zachodniopomorskiego), Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław 2015.

Osiński J.: Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna [w:] Gospodarka regionalna i lokalna, red. Z. Strzelecki, Warszawa 2008.

Szromnik A.: Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwer S. A., Warszawa 2016.

Szymoniuk B.: Komunikacja marketingowa. Instrumenty i metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne SA, Warszawa 2006.

Timothy D.J., Boyd S.W.: Heritage tourism, Pearson Education Limited, New York 2003.

Wiktor J.: Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu, WN PWN, Warszawa 2013.

Wojciechowski E.: Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, DIFIN, Warszawa 2003.

Wrzoska W.: Strategie marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.

Ziółkowski M., Goleń M.: Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym. [w:] Zarządzanie gospodarką i finansami gminy, SGGW, Warszawa 2006.

Żurawik W.: Marketing. Podstawy i kontrowersje, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2005.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.