Proaktywne zachowania zakupowe i ich relacje w prostym modelu satysfakcji

Main Article Content

Grzegorz Biesok
Jolanta Wyród-Wróbel


Słowa kluczowe : badania konsumenckie, consumer research, proaktywne zachowania zakupowe, proactive consumer behaviour, model satysfakcji, satisfaction model, modelowanie równań strukturalnych (SEM), structural equation modelling (SEM)
Abstrakt
Celem przeprowadzonych badań była chęć weryfikacji czy i w jakim stopniu deklarowane przez respondentów proaktywne zachowania zakupowe wpływają na relacje między oczekiwaniami, postrzeganą jakością a satysfakcją klientów w prostym modelu satysfakcji. Podmiotem badań byli klienci supermarketów. Autorzy artykułu przyjęli dziesięć zachowań, w których może demonstrować się proaktywna postawa zakupowa. Następnie ustalono modele satysfakcji w grupach respondentów deklarujących lub niedeklarujących dane zachowanie. Głównymi wnioskami wynikającym z analiz jest to, że satysfakcja z zakupów w większym stopniu zdeterminowana jest przez postrzeganą jakość w przypadku klientów deklarujących częste kupowanie produktów, które poprawiają poziom życia, konsekwencję w nabywaniu upatrzonych produktów oraz szybkość (niezwłoczność) podejmowanych decyzji zakupowych.

Article Details

Jak cytować
Biesok, G., & Wyród-Wróbel, J. (2019). Proaktywne zachowania zakupowe i ich relacje w prostym modelu satysfakcji. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (22(71), 28–37. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2019.22.71.23
Bibliografia

Bańka A.: Intencjonalne konstruowanie przyszłości i wyprzedzające realizowanie celów: walidacja Skali Proaktywności Ogólnej. Czasopismo Psychologiczne. Psychological Journal, 21(1)/2015. (Crossref)

Baruk A. I.: Prosumpcja jako wielowymiarowe zachowanie rynkowe. Zakres aktywności marketingowej współczesnych nabywców, PWE, Warszawa 2017.

Bateman T. S., Crant J. M.: The proactive component of organizational behavior: A measure and correlates, Journal Of Organizational Behavior 14/1993. (Crossref)

Bateman T. S., Crant J. M.: Proactive behavior: meaning, impact, recommendations, Business Horizons 42(3)/1999. (Crossref)

Biesok G., Wyród-Wróbel J.: Modele satysfakcji klienta, Difin, Warszawa 2016.

Biesok G., Wyród-Wróbel J.: Relacje pomiędzy postrzeganą jakością usług i satysfakcją klientów supermarketów, Problemy Jakości 50(5)/2018. (Crossref)

Biesok G., Wyród-Wróbel J.: Merchandising w łańcuchu dostaw, Wybrane Zagadnienia Logistyki Stosowanej, Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk, 3/2006.

Claes R., Loo K. V.: Relationships of proactive behaviour with job-related affective well-being and anticipated retirement age: an exploration among older employees in Belgium, European Journal of Ageing 8(4)/2011. (Crossref)

Crant J. M.: Proactive behavior in organizations, Journal of Management 26(3)/2000. (Crossref)

Falkowski A., Tyszka T.: Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2002.

Ismail A., Nowalid W. A. W. M. and Bakar R. A.: Proactive behaviour as a mediator of the relationship between career management andcareer satisfaction, Jurnal Pengurusan (UKM Journal of Management) 48/2016. (Crossref)

Liczmańska K.: Kluczowe czynniki determinujące zachowania konsumenckie na przykładzie mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 875 Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 41(2)/2015. (Crossref)

Ling N-P., Bandar N. F. A., Halim F. A. and Muda A. L.: Proactive behaviour as a mediator in the relationship between quality of work life and career success, International Journal of Business and Society 18 S4/2017.

Mallin M. L., Ragland Ch. B. and T. A. Finkle: The Proactive Behavior of Younger Salespeople: Antecedents and Outcomes, Journal of Marketing Channels 21/2014. (Crossref)

Miczyńska-Kowalska M.: Istota konsumpcji i zachowań konsumenckich - zarys problematyki, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin - Polonia, Vol. XXVI, 9, Sectio I 2001.

Mirońska D.: Zachowania nabywców na rynku - trendy i wpływ na działanie przedsiębiorstw, International Journal of Management and Economics 27/2010.

Piersiala L.: Strategie zakupowe konsumentów uwarunkowane płcią, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie 68(1905)/2014.

Rudnicki L.: Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012.

Rybowska A.: Zachowania zakupowe klientów sklepów internetowych, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni nr 65, grudzień 2010.

Wu Ch. H., Parker S. K.: Thinking and Acting in Anticipation: A Review of Research on Proactive Behavior, Advances in Psychological Science 21(4)/2013. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.