Areas of consumption globalization in Poland - selected issues

Main Article Content

Katarzyna Włodarczyk


Keywords : globalization, consumption, market behaviour displayed by consumers, Polish society
Abstract
Globalization is one of factors shaping cotemporary consumer behaviour. It results in, among other things, growing similarities between particular economies (particularly of developed countries). These similarities lead to the unification of consumer tastes and popularization of certain consumption models in Western Europe and the USA. The article is aimed at identifying aspects of consumer market behaviour that may be affected by globalization, and particularly the globalization of consumption. The article makes use of information published by GUS (Central Statistical Office), Eurostat, such research institutions as CBOS (Public Opinion Research Centre) or Pentor, as well as the results of questionnaire survey conducted by the author. The paper suggests that Polish society is being subject to effect exerted by international economy. The role of the Internet has become increasingly profound. Growing number of Polish people travel abroad, also officially, and have good command of English. Furthermore, the structure of Polish consumption has been evolving into the structure of household consumption observed in the The paper suggests that Polish society is being subject to effect exerted by international economy. The role of the Internet has become increasingly profound. Growing number of Polish people travel abroad, also officially, and have good command of English. Furthermore, the structure of Polish consumption has been evolving into the structure of household consumption observed in the EU-15 and the USA. The Poles have become conscious buyers. To be more specific the following two segments of consumers can be distinguished on the market: open consumers and traditionalists. Needless to say, the former represent greater part of society under the impact of consumption globalization.

Article Details

How to Cite
Włodarczyk, K. (2013). Areas of consumption globalization in Poland - selected issues. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (9(58), 623–637. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.54
References

Aldridge A.: Konsumpcja. SIC!, Warszawa 2006.

Baran J.: Metody uzupełniania zapasów w spółdzielni mleczarskiej - stadium przypadku, Roczniki Naukowe SERiA, t. XI, z. 1, 2009.

Baranowska-Skimina A.: Polscy konsumenci na zakupach, www.egospodarka.pl.

Branowska- Skimina A.: Sieci handlowe doceniają polski rynek, www.egospodarka.pl.

Branowska-Skimina A.: Sieci handlowe wybierają Polskę, www.egospodarka.pl.

Bombol M., Styl życia współczesnych Polaków, www.bankier.pl.

Cele i dążenia życiowe Polaków. Komunikat z badań BS/161/2010. CBOS, Warszawa 2010.

Co jest ważne, co można, a czego nie wolno - normy i wartości w życiu Polaków. Komunikat z badań BS/99/2010. CBOS, Warszawa 2010.

Dreher A.: Does Globalization Affect Growth? Empirical Evidence from a New Index, Applied Economics vol. 10, part 38, 2006. (Crossref)

Fryzeł B.: Ekonomiczny aspekt globalizacji, w: Globalizacja - nieznośne podobieństwo? Świat i jego instytucje w procesie uniformizacji, red. B. Karuz-Mozer, P. Borowiec. Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.

Gierczewska G., Wawrzyniak B.: Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego. Seria "Euromanagement", Poltext, Warszawa 2001.

Grupa Lizbońska. Seria "Euromanagement", Warszawa 1996.

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/setupDownloads.do.

http://ec.europa.eu/eurostat.

http://www.atkearney.com.

http://www.oecd.int/olis.

Jastrzębska-Smolaga H.: W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, szanse, zagrożenia. PWN, Warszawa 2000.

Korzystanie z Internetu. Komunikat z badań BS/99/2011. CBOS, Warszawa 2011.

Lockwood B., Redoano M.: The CSGR Globalisation Index: an Introductory Guide, Centre for the Study of Globalisation and Regionalisation, Working Paper 155/04, http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/csgr/index/.

National Accounts Statistics: Main Aggregates and Detailed Tables 2007 Part II, III, IV, 2008 Part I. UN, New York 2008, 2009.

Olejniczuk - Merta A.: Zachowanie młodych konsumentów w Polsce w warunkach globalizacji rynków, w: Konsument i przedsiębiorstwo w przestrzeni europejskiej, V Międzynarodowa Konferencja Sieci Krajów Grupy Wyszehradzkiej, Katowice 1999.

Polacy o swoich wyjazdach zagranicznych i znajomości języków obcych. Komunikat z badań BS/111/2009. CBOS, Warszawa 2009.

Polscy konsumenci na zakupach, www.egospodarka.pl.

Praca Polaków za granicą. Komunikat z badań BS/138/2011. CBOS, Warszawa 2011.

Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2010. GUS, Warszawa 2011.

Rocznik statystyki międzynarodowej 2009. GUS, Warszawa 2010.

Słaby T.: Konsumpcja. Eseje statystyczne. DIFIN, Warszawa 2006.

Smyczek S., Sowa I.: Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje. DIFIN, Warszawa 2005.

Starosta P.: Społeczne skutki globalizacji, w: Globalizacja, red. J. Klich. ISS, Kraków 2001.

www.intut.com.pl.

www.pentor.pl.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles