CLUSTER AS A NETWORK OF STAKEHOLDERS ACCORDING TO THE ASSUMPTIONS OF MARKETING 3.0

Main Article Content

Barbara Szymoniuk


Keywords : clusters, network organizations, stakeholders, marketing 3.0
Abstract
This article is based on research conducted in Poland on the sample of 16 National Key Clusters. These clusters are described here as special types of organizational networks, in which participate their stakeholders. Research indicates that marketing actions of these clusters are compatible with the fundamental assumptions of Marketing 3.0, and meet the participants expectations in the rational, emotional and spiritual sphere. Based on research and experience taken from the author`s expertise and organizational work in clusters, she formulates conclusions and recommendations on involving the cluster stakeholders in strengthening its organizational network.

Article Details

How to Cite
Szymoniuk, B. (2017). CLUSTER AS A NETWORK OF STAKEHOLDERS ACCORDING TO THE ASSUMPTIONS OF MARKETING 3.0. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (17(66), 170–179. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2017.17.66.14
References

Bakalarska J.: Marketing wartości. Słowa i Myśli, Lublin 2016.

Hołub-Iwan J., Wielec Ł.: Opracowanie systemu wyboru Krajowych Klastrów Kluczowych (Raport "Charakterystyka krajowego klastra kluczowego w oparciu o analizę źródeł wtórnych"). PARP, Warszawa 2014.

Inicjatywy klastrowe: skuteczne działanie i strategiczny rozwój, pod red. M. Koszarek, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011.

Kotler Ph., Kartajaya H., Setiawan I.: Marketing 3.0. MT Biznes, Warszawa 2016.

Podgórska J. (red.): Standardy zarządzania klastrem. Wersja druga, zaktualizowana. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2016

Skowron S.: Klient w sieci organizacyjnej. Difin, Warszawa 2013.

Skowron S., Szymoniuk B.: Rola marketingu w budowaniu efektów synergicznych organizacji sieciowych [w:] J. Koszałka (red.) "Marketing. Ujęcie terytorialne". Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2010, s. 111-132.

Skowron S., Szymoniuk B.: Marketing and sustainable development. Problemy Ekorozwoju (Problems of Sustainable Development), Vol.9, Nr 2/2014, s. 39-46.

Standardy AA1000. Narzędzie społecznej odpowiedzialności organizacji. Przewodnik dla biznesu, Warszawa 2011.

Szymoniuk B.: Budowanie kapitału społecznego klastrów w semi-globalnym otoczeniu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 267 "Handel i inwestycje w semi-globalnym otoczeniu", t. 2., Wrocław 2012, s. 289-298.

Walukiewicz S.: Kapitął społeczny. Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa 2012.

Klaster Dolina Lotnicza: www.dolinalotnicza.pl

Klaster Interizon: http://interizon.pl

Klaster Obróbki Metali: http://metalklaster.pl

Mazowiecki Klaster ICT: http://klasterict.pl

Polski Klaster Aluminium: www.polskiealuminium.pl

Wschodni Klaster Budowlany: http://www.budowlanyklaster.pl

Zachodniopomorski Klaster Chemiczny "Zielona Chemia": http://zielonachemia.eu

Klaster Lifescience Kraków: http://lifescience.pl

MedSilesia - Śląska Sieć Wyrobów Medycznych: http://www.medsilesia.com

NUTRIBIOMED Klaster: http://www.nutribiomed.pl

Śląski Klaster Lotniczy: www.aerosilesia.eu

Wschodni Klaster ICT: http://ecict.eu

Klaster Gospodarki Odpadowej i Recyklingu: http://klasterodpadowy.com/

Klaster Zrównoważona Infrastruktura: http://klasterzi.pl

Klaster Logistyczno-Transportowy Północ-Południe: http://www.klasterlogtrans.pl

Bydgoski Klaster Przemysłowy: http://www.klaster.bydgoszcz.pl

Portal Innowacji: http://www.pi.gov.pl/

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.