A SWOT ANALYSIS OF THE INNOVATION BOX AS A TAX INSTRUMENT TO SUPPORT INNOVATION BY ENTERPRISES IN POLAND

Main Article Content

Katarzyna Łukaszewska
Edyta Małecka-Ziembińska


Keywords : commercialization, Innovation Box, IP Box, SWOT analysis
Abstract

The Innovation Box – a tax relief introduced in Poland in 2019, serves as a complementary element of fiscal support and the final link in the chain of innovation support. This preference isnot applied at the stage of creating new solutions (as was the case with the tax relief for purchasing new technologies and has been the case with tax relief for research and developmentactivity since 2016), but at the stage of their commercialisation. It may, thus, contribute to a greater interest and scale of application of the relief for research and development activity. Theaim of this article is to present the essence of the Innovation Box, as well as to conduct a SWOT analysis of this tax relief as an instrument of support for innovation by enterprises. A SWOTanalysis has corroborated the remarks – previously made by industry practitioners – concerning the ambiguous and complicated mechanism of the Innovation Box. However, along with theconsolidation of the practice of applying this tax relief, interest in it may increase, which in turn might be conducive to Polish enterprises.

Article Details

How to Cite
Łukaszewska, K. ., & Małecka-Ziembińska, E. . (2021). A SWOT ANALYSIS OF THE INNOVATION BOX AS A TAX INSTRUMENT TO SUPPORT INNOVATION BY ENTERPRISES IN POLAND. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (25 (74), 54–65. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2021.25.74.5
References

Arginelli P., 2017: The Interaction between IP Box Regimes and Compensatory Tax Measures: A Plea for a Coherent and Balanced Approach. In D. Weber (Ed.), EU Law and the Building of Global Supranational Tax Law, pp. 91–132.

CRIDO, 2018: Innovation Box. Mechanizm działania. Przegląd aktualnych rozwiązań w Europie. Warszawa, pp. 16–17.

ec.europa.eu, 2014, Priorytety na lata 2014–2020. Retrieved: https://ec.europa.eu/regional_policy/pl/policy/how/priorities. Access: 20.06.2019.

Interpretacja indywidualna DKIS z dnia 1 sierpnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.306.2018.1.AN.

Interpretacja indywidualna DKIS z dnia 13 grudnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.483.2018.1.MST.

Interpretacja indywidualna DKIS z dnia 7 lutego 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.481.2017.1.BG.

Janiszewska M., Janiszewski, J.M., 2020: Wykorzystanie regulacji podatkowych w działalności innowacyjnej polskich przedsiębiorców, Studia BAS, Biuro Analiz Sejmowych, Nr 1, pp. 51–73. (Crossref)

Kamińska A., 2016: Uwarunkowania aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych. Nauki o Zarządzaniu, NR 1(26)/2016 Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, pp. 77–90. (Crossref)

KPMG, Innovation Box. Innowacje, Ulgi i Dotacje. Retrieved: www.kpmg.pl. Access: 17.06.2019.

Łukaszewska K., 2018: Ulga na działalność badawczo-rozwojową jako szansa poprawy pozycji innowacyjnej polskich przedsiębiorstw. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, Nr 3, pp. 181–197. (Crossref)

MF, 2018a: Informacja dotycząca rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych w 2017 r. Retrieved: www.finanse.mf.gov.pl. Access: 20.06.2019.

MF, 2018b: Informacja dotycząca rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w 2017 r. Retrieved: www.finanse.mf.gov.pl. Access: 20.06.2019.

Misztal A., Otwarte innowacje w polskich przedsiębiorstwach – ewolucja, pp. 28–29. Retrieved: yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight.../27-37_Misztal.pdf. Access: 9.06.2018.

naukawPolsce, 2017: Wiceprezes UP RP wyjaśnia, dlaczego na patent czeka się średnio 3,6 roku. Retrieved: http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C412791%2Cwiceprezes-up-rp-wyjasnia-dlaczego-na-patent-czeka-sie-srednio-36-roku.html. Access: 20.06.2019.

NBP, 2019: Szybki Monitoring NBP. Analiza sytuacji sektora przedsiębiorstw Nr 01/19, Departament Analiz Ekonomicznych, Warszawa, s. 33.

Nowak P., 2014: Preferencje podatkowe dla innowacyjnych przedsiębiorstw. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 28, p. 177. (Crossref)

PARP, 2014: Nowa Perspektywa UE 2014–2020 – nowe możliwości dofinansowania dla przedsiębiorstw i samorządów. Retrieved: https://www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86197.asp?soid=82834FB47ED741F29CDE89FDA2D842B1. Access: 20.06.2019.

Sikora J., Uziębło A., 2013: Innowacja w przedsiębiorstwie – próba zdefiniowania. Zarządzanie i Finanse, Wydział Zarządzania – Uniwersytet Gdański, pp. 351–352.

UPRP, Raporty roczne Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej za lata 2014–2018. Retrieved: www.uprp.pl. Access: 20.06.2019.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 865).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509).

Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 2860 cz. I).

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 marca 2019 r., II FSK 3819-3820/17.

Żagun K., 2019: Innovation Box – domknięcie łańcucha zachęt fiskalnych na działalność rozwojową. Przegląd Podatkowy, Nr 3, pp. 19–24

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles