STRATEGIES FOR INTERNATIONAL ENTERPRISE COMPETITION

Main Article Content



Keywords : biznes, środowisko, renoma, rynek, bariery
Abstract
Głównym celem artykułu jest analiza roli, znaczenia i metodologii opracowywania koncepcji strategii międzynarodowego biznesu oraz sposobów wdrażania i oceny wybranych strategii. Realizacja tego zadania została przeprowadzona przez zastosowanie badań odkrywczych, rozstrzygających i przyczynowych. Przedstawiono, metody pokonania konkurentów i skale zaangażowania przedsiębiorstwa w prowadzenie międzynarodowego biznesu. Artykuł rozpatruje czynniki determinujące międzynarodową przewagę konkurencyjną i etapy jej planowania, wdrażania i oceny. Przedsiębiorstwa musza poznać i porównywać czynniki determinujące obce środowisko, a w szczególności krajowa politykę regulacje prawne, czynniki ekonomiczne i finansowe, różnice kulturowe, etykę prowadzenia biznesu, postęp technologiczny, infrastrukturę, ochronę naturalnego środowiska oraz kwestie społeczne i demograficzne. Wyniki analizy pozwoliły na wyróżnienie najbardziej cenionych przedsiębiorstw na świecie. Trzy strategie konkurowania zostały omówione: lidera niskich kosztów, dywersyfikacji i koncentracji. Wyróżniono walory pięciu czynników konkurencji M. Portera: nasilenia istniejącej konkurencji, zagrożenia ze strony nowych konkurentów, negocjacyjnej siły dostawców, negocjacyjnej siły nabywców i zagrożenia pojawienia się nowych substytutów. Wybór rynków docelowych i rozpoznanie preferencji konsumentów stanowi ważny element planowania strategicznego. Przedsiębiorstwo może dokonać wyboru trzy poziomy międzynarodowego zaangażowania: udział bierny, aktywne zaangażowanie i ustalenie pozycji międzynarodowej. Obcy kraj może nakładać bariery na handel międzynarodowy, lecz międzynarodowe porozumienia ułatwiają wolną konkurencje.

Article Details

How to Cite
Eugeniusz. (2019). STRATEGIES FOR INTERNATIONAL ENTERPRISE COMPETITION . The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (21(70), 160–171. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2019.21.70.13
References

Cateora Ph. R., Gilly M. C., Graham J. L., International Marketing, McGraw-Hill, New York 2011

Chaffey D., Digital Business i E-commerce Management, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016

Combe C., Introduction to e-business. Management and strategy, Elsevier Linacre House, Burlington 2006

Czinkota M. R., Ronkainen I. A, International Marketing, Thomson South-Western, Mason 2007

Daniels J. D., Radebaugh L.H. Sullivan D. P., International Business, Pearson, Harlow 2011

FITT on set-backs of new exporters https://outlook.live.com/owa/?path=/mail/inbox/rp, accessed on 3.11.2018

Global Top Companies, https://www.reputationinstitute.com/global-reptrak-100 , accessed on 3.11. 2018

Gregor B., Kaczorowska-Spychalska D., (red.) Marketing w erze technologii cyfrowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018

Griffin R. W., Pustay M. W., International Business, Pearson, Harlow 2015

Kotler Ph., Keller K. L., Marketing Management, Prentice Hall, Boston 2012

Malhotra N. K., Marketing Research, Prentice Hall, Jersey City 2009 (Crossref)

Michalski E., International competitive intelligence, Annals of Marketing Management & Economics, International Journal, Vol. 2, No 1/2016 (Crossref)

Michalski E., Marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018

Porter's Five Forces https://www.mindtools.com/pages/article/newTMC_08.htm accessed on 3.11. 2018

Robbins S. P., Coulter M., R., Stuart-Kotze R., Management, Prentice Hall, Boston 2012,

The Role of Strategic Planning and Marketing in SMEs, (in) Strategic Entrepreneurship, p. 1028 https://www.researchgate.net/publication/228149962_Strategic_Entrepreneurship_The_Role_of_Strategic_Planning_and_Marketing_in_SMEs accessed on 3.11.2018

Stiglitz J. E., Globalization and Its Discontents, W. W. Norton, New York 2002

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.