PRODUCTION POTENTIAL OF SERVICE SECTOR IN EU MEMBER STATES

Main Article Content

Kamil Decyk


Keywords : production potential, productivity, services sector, EU member states
Abstract
This study addresses widely understood issues regarding productivity in the service sector and also extends to aspects of innovativeness within the sector. Results of the research presented in the article are based on secondary data gathered from the European base of statistical knowledge – Eurostat. The research also aims to evaluate the role and meaning of the service sector in national economies of EU countries in the 21st century. From this perspective, one of the goals was to identify the production potential within the service sectors of EU members. Methods used to achieve this goal included secondary data analysis, a review of domestic and foreign literature on the subject and basic statistical methods (standard deviation, arithmetic average), especially when aggregating countries into groups by specific production potential of service sectors. Taking into consideration all the indicators of production potential, which were analysed in the study (number of enterprises, number of people hired, value of production) for EU countries, the service sectors which had the highest production potential were found within: France, Great Britain, Germany, Italy and Spain – with the exception of production value. Poland was classified into the group of countries with average potential, except for the indicator identifying the value of production, which had a low level.

Article Details

How to Cite
Decyk, K. (2020). PRODUCTION POTENTIAL OF SERVICE SECTOR IN EU MEMBER STATES. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (24(73), 54–69. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2020.24.73.27
References

Bartkowiak R.: Historia myśli ekonomicznej. Wydawnictwo PWE, Warszawa, 2003.

Cyrek M.: Współczesne zmiany struktury sektora usługowego. [w:] Funkcjonowanie gospodarki polskiej w warunkach integracji i globalizacji, red. D. Kopycińska, Katedra Mikroekonomii, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2005, s. 279-289.

Dudziak A., Piekarski W., Stoma M.: Zarządzanie produktywnością a ryzyko operacyjne działalności polskich przedsiębiorstw, monografia pokonferencyjna: „Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji”, Zakopane, 2014, s. 237-246.

Eurostat [sbs_na_1a_se_r2], dostęp on-line dn. 21.03.2019 r.

Golnau W: Znaczenie płacy minimalnej dla funkcjonowania rynku pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2007.

Gospodarka Słowacji w pierwszym kwartale 2016 r. Urząd Statystyczny RS, Narodowy Bank Słowacji, Ministerstwo Finansów Republiki Słowackiej, dostęp on-line dn. 16.05.2019 r.: https://bratyslawa.msz.gov.pl/pl/c/MOBILE/wspolpraca_dwustronna/wspolpraca_gospodarcza/sytuacja_gospodarcza/gospodarka_slowacji_w_pierwszym_kwartale_2016_roku.

http://rig.katowice.pl/files/Wsp%C3%B3%C5%82praca%20Mi%C4%99dzynarodowa/40.%20Grecja.pdf, dostęp on-line dn. 16.05.2019 r.

https://wynagrodzenia.pl/gus/dane-wojewodzkie/polska, dostęp on-line dn. 17.05.2019 r.

Jarmołowicz W., Knapińska M.: Koszty i produktywność pracy w Polsce i Unii Europejskiej – elementy analizy porównawczej. Studia Ekonomiczne, 196. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2014, s. 13.

Key figures on Europe 2017 edition. Statistical books. Eurostat. European Union, 2017. Dostęp on-line dn. 16.05.2019 r.: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ec0bf3c8-bac1-11e7-a7f8-01aa75ed71a1.

Kozioł L.: Metodyczne aspekty oceny produktywności. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 727, 2007, s. 25-40.

Kozioł W.: Płaca minimalna w świetle teorii kapitału ludzkiego. Studia Ekonomiczne, 161. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2013, s. 63-72.

Krajewska A.: Refleksje o płacy minimalnej. Studia Prawno–Ekonomiczne, t. XCIV, 2015, s. 303–316.

Manning A.: The real thin theory: monopsony in modern labour markets, Labour Economics, 10(2), 2003, s. 105–131. (Crossref)

Nyk M.: Płaca minimalna wobec oczekiwań podażowej strony rynku pracy. Studia Prawno-Ekonomiczne, t. XCV, 2015, s. 289-300.Petrongolo B., Pissarides C.A.: Scale effects in markets with search. The Economic Journal, Vol. 116, Issue 508, 2006, s. 21-44. (Crossref)

Skórska A.: Determinanty i perspektywy rozwoju sektora usług w Polsce – zmiany wewnątrzsektorowe [w:] Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(4). Przemiany sektora usług transportowych i turystycznych, red. Z. Zioło, T. Rachwała, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków, 2016, s. 7-20. (Crossref)

Smoleński S.: Zarządzanie produktywnością w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Ośrodek Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2000.

Thelen C.: 2018. Gospodarka Luksemburga – otwarta, dynamiczna, pewna. Broszura Luksemburskiej Izby Gospodarczej.

Uliszak R., Grad N.: Innowacyjność kluczem rozwoju firmy IBM. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 20/2012, s. 40–53. (Crossref)

Węgrzyn G., Miłaszewicz D.: Sektor usług w gospodarce opartej na wiedzy – analiza porównawcza. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego 47/3, 2017, s. 433-444. (Crossref)

Wierzbicka W.: Produktywność pracy przedsiębiorstw prywatnych w Polsce – ujęcie regionalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, 97, 2013, s. 241-255.

Wysocki F. Lira J.: Statystyka opisowa. Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań, 2005.

Zielińska-Głębocka A.: Analiza produkcyjności polskiego przemysłu. Aspekty metodyczne i empiryczne. Ekonomista, 3/2004, s. 335-358.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles