Wykorzystanie koncepcji franchisingu w Polsce w latach 1989-2008

Main Article Content

Alicja Antonowicz

Abstrakt
W artykule autorka prezentuje franchising jako jedną ze współczesnych strategii marketingowych, która umożliwia przedsiębiorcom nie tylko dystrybuowanie swoich produktów i usług, lecz przede wszystkim zapewnia bezkapitałowy rozwój rynkowy. Autorka zwraca uwagę na różnorodność sposobów pojmowania koncepcji franchisingu, która skutkuje niezwykle bogatym spectrum definicji franchisingu dostępnych w polskiej i zagranicznej literaturze ekonomicznej. W dalszej kolejności autorka wyjaśnia na czym polega „gorączka franchisingowa” i przedstawia skalę zjawiska na świecie, ze wskazaniem na kontynenty i kraje, które formułę franchisingu wykorzystują w najszerszym stopniu. Zasadniczą treść artykułu stanowi natomiast prezentacja polskiego rynku franchisingu – od początków jego istnienia do chwili obecnej. Autorka zwraca szczególną uwagę na zmiany, jakie nastąpiły w 20-letnim okresie obecności franchisingu w polskiej gospodarce oraz wskazuje na perspektywy i dalsze kierunki rozwoju tej formy współdziałania przedsiębiorstw w Polsce.

Article Details

Jak cytować
Antonowicz, A. (2010). Wykorzystanie koncepcji franchisingu w Polsce w latach 1989-2008. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (3(52), 207–218. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2010.3.52.18
Bibliografia

Bagan-Karluta K.: Umowa franchisingu, C.H.BECK, Warszawa 2001.

Ph. Kotler P.: Marketing, REBIS, Warszawa 2005.

Lewandowska L.: Niekonwencjonalne formy finansowania przedsiębiorczości, ODDK, Gdańsk 1999.

Mendelsohn M., Acheson D.: Franchisin,. POLTEXT, Warszawa 1992.

Negocjacje w transferze technologii, UNIDO, Warszawa 2003.

Pokorska B.: Franchising w rozwoju procesów integracji w handlu, Handel Wewnętrzny 2003, nr 4-5.

Pokorska B.: Przedsiębiorca w systemie franczyzowym, PARP, Warszawa 2004.

Raport 2006/2007: Rynek franczyzy i systemów agencyjnych w Polsce, PROFIT SYSTEM, Warszawa 2007.

Raport o franchisingu w Polsce 2003/2004, PROFIT SYSTEM, Warszawa 2004.

Raport o franczyzie i systemach agencyjnych w Polsce 2005/2006, PROFIT SYSTEM, Warszawa 2006.

Raport o franczyzie w Polsce 2008, PROFIT SYSTEM, Warszawa 2008.

Raport o franczyzie w Polsce 2009, PROFIT SYSTEM, Warszawa 2009.

Raport o polskim rynku franchisingu 2004/2005, PROFIT SYSTEM, Warszawa 2005.

Steinerowska-Streb I.: Alianse strategiczne małych i średnich przedsiębiorstw, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa 2006, nr 9.

Steinerowska-Streb I.: Różnice kulturowe a marketing globalny, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa 2004, nr 7.

Wyszkowska-Kuna J.: Handel usługami w procesie integracji europejskiej, WYD. UŁ, Łódź 2005.

Zmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w 2008 r., GUS, Warszawa 2009.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty