Handel zagraniczny Republiki Słowackiej wybranymi produktami rolnymi pochodzenia zwierzęcego

Main Article Content

Dušan Šimo

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki badań nad importem i eksportem wołowiny, wieprzowiny, drobiu, mleka krowiego, twarogu i jaj kurzych. Rolnictwo na rynku Republiki Słowackiej przezwycięża nierównowagi spowodowane dodatkowym rozmieszczeniem siły roboczej przez kierownictwo na poziomie przedsiębiorstwa i innych pracowników. Rynek rolny został znacząco dotknięty światowym kryzysem finansowym, co znalazło odzwierciedlenie w naszych warunkach we wzroście produktu krajowego brutto, wzroście bezrobocia, zmniejszeniu siły nabywczej konsumentów i spadku popytu na kluczowe towary rolno-spożywcze. Podobne nierównowagi występują również na rynkach rolnych innych krajów przystępujących do UE i krajów trzecich. Oprócz tych czynników znaczną część zmienności rynku rolnego można przypisać wpływowi warunków pogodowych w Europie i na świecie, głównie z powodu powodzi i pożarów oraz wahań cen ropy naftowej i innych źródeł energii. Te i inne negatywne czynniki wpływają na wyniki podmiotów zarządzających agrobiznesem. Rosnące koszty produkcji w kluczowych gałęziach przemysłu, takich jak przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją roślinną i zwierzęcą, wynikają z niskiej konkurencyjności krajowych producentów w porównaniu z rozwiniętymi krajami rolniczymi UE.

Article Details

Jak cytować
Šimo, D. (2011). Handel zagraniczny Republiki Słowackiej wybranymi produktami rolnymi pochodzenia zwierzęcego. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (5(54), 170–175. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2011.5.54.15
Bibliografia

Bielik, Peter, Horská, Elena, Vicen, Michal, Dobák, Dušan. 2008. Using optimalization modeling in Marketing management of efficient production of Pork. In: Acta oeconomica et informatica, No 2, ročník 11, ISSN 1335-2571

Gálik, Jozef. 2009. Ročenka agropotravinárskeho zahraničného obchodu SR za rok 2009. VÚEPP Bratislava. 2009. 150 s. ISBN 978-80-8058-552-5

Hambálková, Mária. 2008. Zahraničný agrárny obchod, súčasný stav a jeho peprspektívy. In: Internacionalizácia agropotravinárskych podnikov SR. Nitra:SPU, 2008. s.105-137. ISBN 978-80-552-0130-8

Horská, Elena. 2007. Medzinárodný marketing. Nitra:SPU. 221 s. ISBN 978-808069-938-3

Nagyová, Ľudmila - Drndzíková, Zuzana. 2008. Výrobné a marketingové prístupy k vertikále hydiny a hydinových výrobkov. Nitra : Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2008, 144 s. ISBN: 978-80-552-0156-6

Rovný, Patrik a i. 2010. Food Chain Management European Experiences and Local Solutions. Graz : MAIL BOXES ETC., 2010. 170 s. ISBN: 3-902103-24-8

Šimo, Dušan, Rovný, Patrik. 2010. Agrárny marketing. Nitra: SPU, 2010. 279 s. ISBN 978-80-552-0472-7

Vicen, Michal- Rovný, Patrik. 2010. The influence of the EU common market on slaughter poultry market in Slovakia. In 11th international conference. International scientific Days 2010. "Global economy: Challenges and perspectives" Nitra May 26.-28.2010. in Nitra: Slovak University of Agriculture, 2010, s. 2816-2823. ISBN: 978-80-552-0386-7

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty