Uwarunkowania prawne i organizacyjne dotyczące wdrażania budżetu zadaniowego w sektorze finansów publicznych

Main Article Content

Alina Walenia

Abstrakt
Stosownie do przepisów ustawy o finansach publicznych kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych w jednostce dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Standardy kontroli zarzadczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z międzynarodowymi standardami (INTOSAI) określone zostały w formie komunikatu i ogłoszone w Dzienniku Urzędowym przez Ministra Finansów. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, wójta (burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego) oraz kierownika jednostki sektora finansów publicznych. Niewypełnienie lub niewłaściwa realizacja obowiązków w zakresie kontroli zarządczej objęta jest odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na podstawie znowelizowanej ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Article Details

Jak cytować
Walenia, A. (2011). Uwarunkowania prawne i organizacyjne dotyczące wdrażania budżetu zadaniowego w sektorze finansów publicznych. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (6(55), 129–144. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2011.6.55.31
Bibliografia

Postuła M., Pereczyński P., Budżet zadaniowy w administracji publicznej, wyd. Ministerstwo Finansów 2008,

Lubińska T., Budżet zadaniowy w Polsce. Reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi, Wyd. Diffin, Warszawa 2007,

Lubińska T., Nowe zarządzanie publiczne - skuteczność i efektywność. Budżet zadaniowy w Polsce, Wyd. Diffin, Warszawa 2009,

Owsiak S., Budżet władz lokalnych, Wyd. PWE, Warszawa 2002,

Owsiak S., Planowanie budżetowe a alokacja zasobów, Wyd. PWE, Warszawa 2008,

Kotler P., Lee N., Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektywności., Wydawnictwa akademickie i Profesjonalne, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2008,

Hausner J., Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2008,

Czaputowicz J., Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008,

Misiąg W., Wzorowy urząd czyli jak usprawnić administrację samorządową, jak mierzyć jej zadania i wyniki, Wyd. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa 2005,

Filipiak B., Metodyka kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego, Wyd. Diffin, Warszawa 2009,

Opolski K., Modzelewski P., Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2008,

Unlocking Public Value. A New Model for Achieving High Performance In Public Service Organizations, Martin Cole, Greg Parston, Accenture LLP., 2006,

Measuring Performance in Public and Nonprofit Organizations, Theodore H. Poister, John Wiley & Sons, 2003,

Performance budgeting in OECD countries, red. T. Curristine OECD, Paris 2007,

Performance Budgeting. Linking funding to results, red. M. Robinson, IMF, New York: Palgrave 2007.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U.97.78.483 ze zm).

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze zm.)

Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U.03.24.199 j.t. ze zm.)

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.09.157.1240 ze zm.)

Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (.t. Dz. U. z 2007 r., Nr 65, poz. 437 ze zm)

Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2009 r. Nr 31, poz. 206 ze zm).

Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U.09.84.712 j.t.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 marca 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2011 (Dz.U.10.42.245).

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U.10.20.103.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (Dz.U.10.187.1254.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.10.128.861.)

Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz.MF.09.15.84).

Komunikat Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2010 r w sprawie standardów definiowania celów dla jednostek sektora finansów publicznych w zadaniowym planie wydatków na rok 2011 (Dz. Urz. MF Nr 8, poz. 48),

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. z 2007, Nr 216, poz.1599).

Satoła, Ł. (2009). Finansowe wspieranie budżetów gmin wybranymi funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej. Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, Ekonomika rolnictwa 96(3), 58-66 (Crossref)

Satoła, Ł., Żmija, J. (2009). Wykorzystanie instrumentów polityki regionalnej Unii Europejskiej w jednostkach samorządu terytorialnego. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, (1), 91-101 (Crossref)

Wojewódzka A.: Instrumenty zarządzania strategicznego w gminach i ich rola w rozwoju lokalnym, [w]: red. Mickiewicz B., Rozwój lokalny - wykorzystanie instrumentów unijnych i regionalnych, Wyd. WEiOGŻ AR Szczecin, Szczecin 2005

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.