Komunikacja marketingowa skierowana do wnętrza i na zewnątrz organizacji – wzajemne relacje

Main Article Content

Anna Rogala


Słowa kluczowe : komunikacja marketingowa, komunikacja wewnętrzna, marketing wewnętrzny, wewnętrzne public relations, wizerunek firmy
Abstrakt
Adresatem większości działań komunikacyjnych prowadzonych przez przedsiębiorstwa są potencjalni klienci. Aby zyskać ich przychylność i skłonić do skorzystania z oferty firmy, wykorzystuje się szereg instrumentów komunikacji marketingowej. Większość opracowań dotyczących tego procesu w centrum zainteresowania stawia klienta i jego potrzeby, przy czym klientem jest ten, który kupuje produkty bądź usługi przedsiębiorstwa. Tymczasem nie mniej uwagi powinno poświęcać się tzw. klientom wewnętrznym, czyli pracownikom organizacji. Głównym celem niniejszych rozważań jest analiza relacji między zewnętrzną i wewnętrzną komunikacją marketingową. Szczegółowa uwaga zostanie poświęcona działaniom z obszarów: marketingu personalnego, marketingu wewnętrznego i wewnętrznego public relations. W artykule zawarte zostaną częściowe wyniki badań ilościowych (ankieta bezpośrednia i ankieta internetowa) prowadzonych przez autorkę, dotyczące wewnętrznej komunikacji marketingowej i jej wpływu na personel przedsiębiorstw.

Article Details

Jak cytować
Rogala, A. (2013). Komunikacja marketingowa skierowana do wnętrza i na zewnątrz organizacji – wzajemne relacje. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 394–404. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.34
Bibliografia

Baruk A., Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy, Difin, Warsaw 2006

Blythe J., Essentials of Marketing Communications, Pearson Education Limited, Harlow 2006

De Pelsmacker P., Geuens M., Van den Bergh J., Marketing Communications: A European Perspective, Pearson Education Limited, Harlow 2007

Egan J., Marketing Communications, Thomson Learning, London 2007

Finney S., Stakeholder Perspective on Internal Marketing Communication, Business Process Management Journal, 2011, Vol. 17, No. 2 (Crossref)

Koekemoer L. (red.), Marketing Communications, Juta and Co. Ltd., Lansdowne 2005

Olsztyńska A., Marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwie: koncepcja i narzędzia wspomagające integrację działań wewnętrznych organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznan 2005

Rogala A., Kaniewska-Sęba A., Internal Communication as a Marketing Communications Tool, in: 13th International Marketing Trends Conference, pod red. Françoise CONCHON - Paryż: ESCP-AEP European School of Management, 2013. s. CD

Shultz D.E., Building an Internal Marketing Management Calculus, Interactive Marketing, 2004, Vol. 6 N. 2 (Crossref)

Smith P.R., Berry Ch., Pulford A., Strategic Marketing Communications: New Ways to Build and Integrate Communications, Kogan Page Limited, London 2002

Szymoniuk B., Komunikacja marketingowa - istota i proces projektowania, w: B. Szymoniuk (red.), Komunikacja marketingowa - instrumenty i metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006

Thomson K., Hecker, L., Value-adding Communication: Innovation in Employee Communication and Internal Marketing, Journal of Communication Management, 2000 Vol. 5, No.1 (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.