Jak szukać wyróżniających cech tożsamości marki miejsca? Perspektywa lokalnych interesariuszy

Main Article Content

Ewa Glińska


Słowa kluczowe : marka miejsca, tożsamość miejsca, uczestnictwo interesariuszy w procesie kształtowania marki miejsca
Abstrakt
Kształtowanie rozpoznawalnego wizerunku miasta jest jednym ze sposobów osiągania przewagi konkurencyjnej na współczesnym rynku terytoriów. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie kategorii wyróżników tożsamości marki miasta zidentyfikowanych poprzez lokalnych interesariuszy. Wyniki badań zaprezentowane w opracowaniu zawierają sugestie dotyczące sposobu selekcji atrybutów tożsamości miejskiej, w relacji do zarządzania wizerunkiem zwłaszcza małych miast. Metodą badawczą wykorzystaną w artykule stanowią zogniskowane wywiady grupowe przeprowadzone w okresie czerwiec 2011 – czerwiec 2012 w dziewięciu miastach w woj. podlaskim. Uczestnicy wywiadów byli moderowani w kierunku zbudowania listy wyróżników tożsamości swoich miast, które wydawały się im najbardziej atrakcyjne z marketingowego punktu widzenia i które można byłoby wykorzystać w procesie budowy marki lokalnej. Wypowiedzi uczestników wywiadów pozwoliły zidentyfikować dwie grupy cech wyróżniających specyfikę analizowanych miast: atrybuty emocjonalne i atrybuty funkcjonalne. W pierwszej z nich pojawiały się takie kategorie cech wyróżniających miasto jak: atmosfera, historia i kultura lokalna, a także potencjał ludzki. W drugiej natomiast znalazły się: udogodnienia techniczne, społeczne, inwestycyjne, a także strategiczne położenie i produkty lokalnych firm.

Article Details

Jak cytować
Glińska, E. (2013). Jak szukać wyróżniających cech tożsamości marki miejsca? Perspektywa lokalnych interesariuszy. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 214–224. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.76
Bibliografia

Boisen M., Terlouw K., van Gorp B., The selective nature of place branding and the layering of spatial identities, "Journal of Place Management and Development", Vol. 4 No. 2/2011. (Crossref)

Braun E., Kavaratzis M., Zenker S., My City - My Brand. The Different Roles of Residents in Place Branding, "Journal of Place Management and Development", Vol. 6 (1)/2013. (Crossref)

Echtner C.M., Ritchie J.R.B., The Measurement of Destination Image: An Empirical Assessment, "Journal of Travel Research" 1/1993. (Crossref)

Glińska E., Florek M., In searching for town brand distinguishing features - local leaders' inner perspective, "International Journal of Academic Research. Part B", 2013, Vol. 5, nr 4/2013. (Crossref)

Hankinson G., Destination brand images: a business tourism perspective, "Journal of Services Marketing" 19 (1)/2005. (Crossref)

Hankinson G., Place branding theory: a cross-domain literature review from marketing perspective, in: Towards Effective Place Brand Management. Branding European Cities and Regions, ed. G. Ashworth, M. Kavaratzis, Edward Elgar, 2010. (Crossref)

http://www.wrotapodlasia.pl/pl/region/informacje_ogolne/; entered in March 2012

Kavaratzis M., Ashworth G. J., City branding: An effective assertion of identity or a transitory marketing trick?, "Place Branding", Vol. 2, 3/2006. (Crossref)

Kavaratzis M., Ashworth G., Place branding: where do we stand?, in: Towards Effective Place Brand Management. Branding European Cities and Regions, ed. G. Ashworth, M. Kavaratzis, Edward Elgar, 2010. (Crossref)

Kavaratzis M., From "necessary evil" to necessity: stakeholders' involvement in place branding, "Journal of Place Management and Development" Vol. 5, No 1/2012. (Crossref)

Kavaratzis M., From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands, "Place Branding", Vol. 1, No.1/2004.

Kavaratzis M., Hatch M. J., The Dynamics of Place Branding: An Identity-based Approach to Place Branding Theory, "Marketing Theory", 13 (2)/2013. (Crossref)

Kavartzis M., From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands, "Place Branding", Vol. 1,1/2004. (Crossref)

Kemp E., Childers C. Y., Williams K. H., Place branding: creating self-brand connections and brand advocacy, "Journal of Product & Brand Management", Vol. 21, Iss: 7/2012. (Crossref)

Kotler Ph., Asplund Ch., Rein I., Haider D., Marketing Places Europe. How to attract investments, industries, residents and visitors to cities, communities, regions and nations in Europe, Financial Times, 1999.

Papadopoulos N., Place branding: Evolution, meaning and implications, "Place Branding", Vol. 1, 1/2004. (Crossref)

Parkerson B., City branding: Can goods and services branding models be used to brand cities?, "Place Branding",Vol. 1, 3/2005. (Crossref)

Pogorzelski J., Praktyczny marketing miast i regionów, Oficyna a Wolters Kluwer busness, Warszawa 2012.

Vasudevan S., The role of internal stakeholders in destination branding: Observations from Kerala Tourism, "Place Branding and Public Diplomacy", Vol. 4, 4/2008. (Crossref)

Zenker S., Martin N., Measuring success in place marketing and branding, "Place Branding and Public Diplomacy" Vol. 7, 1/2011. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.