Pomiar lojalności klientów – wybrane wskaźniki

Main Article Content

Anna Drapińska


Słowa kluczowe : lojalność klientów, wskaźniki lojalności
Abstrakt
Sytuacja na rynkach sprawia, że konieczne jest konkurowanie poprzez dbałość o satysfakcję i lojalność klientów. Wymaga to od przedsiębiorstw podejmowania wielu działań, ale także monitorowania ich rezultatów. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych metod mierzenia lojalności klientów. Skoncentrowano się na wskaźnikach satysfakcji takich jak CSI, ACSI, EPSI, a także wskaźnikach lojalności, ujmujących różne aspekty tego zjawiska (CLR, NPS, CES, TRI*M). Wskazano zarówno metodologię mierzenia poszczególnych indeksów, zastosowanie, jak i ich zalety oraz wady. Ostatecznie każda firma powinna wybrać dla siebie wskaźnik, który będzie najlepiej zaspokajał jej potrzeby w zależności od stawianych celów, posiadanych zasobów, stopnia konkurencji, branży itp.

Article Details

Jak cytować
Drapińska, A. (2013). Pomiar lojalności klientów – wybrane wskaźniki. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 125–136. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.10
Bibliografia

Bloemer J.M.M., H.D.P. Kasper, The complex relationship between consumer satisfaction and brand loyalty, Journal of Economic Psychology, 1995 vol. 16. (Crossref)

Dixon M., K. Freeman, N. Toman, Przestań zabiegać o zachwyt klientów, Harvard Business Review Polska 2010-2011, grudzień-styczeń 2011.

Jones T.O., W.E. Sasser, Why satisfied customers defect, Harvard Business Review, Nov.-Dec. 1995.

Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe. Teoria i praktyka, PWN Warszawa 2005.

Newman J.W., R.A. Werbel analysis of brand loyalty for major household appliances", Journal of Marketing Research, Vol. 10, 1973. (Crossref)

Oliver R.L., Whence consumer loyalty, Journal of Marketing, vol.63, 1999. (Crossref)

Reicheld F.F., Najważniejszy jest wskaźnik wzrostu, HBRP maj 2004.

Skowron Ł., Satysfakcja i lojalność klientów jako źródło przewagi konkurencyjnej, w: Urbanowska-Sojkin E., Wybory strategiczne w przedsiębiorstwach - Rezultaty ekonomiczne, organizacyjne i społeczne, Zeszyty Naukowe UE w Poznaniu nr 170, Poznań 2011.

Stum D., A Thiry, Building Customer loyalty, Training and Development Journal 1991, April.

Sudolska A., Zarządzanie doświadczeniem klientów jako kluczowy czynnik w procesie budowania ich lojalności, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 660, Ekonomiczne problemy usług nr 72, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2011.

Urban W., D. Siemieniako Lojalność klientów. Modele, motywacja i pomiar, PWN, Warszawa, 2008.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty