Promocja marketingowa działań innowacyjnych na przykładzie sektora OZE w regionie lubelskim

Main Article Content

Magdalena Rzemieniak


Słowa kluczowe : promocja marketingowa, sektor OZE
Abstrakt
Rozwój województwa lubelskiego powinien koncentrować się na strategicznych dziedzinach polskiej gospodarki oraz województwa. Szansą na uruchomienie dźwigni rozwoju jest wzrost przedsiębiorczości mieszkańców Lubelszczyzny. Racjonalne wykorzystanie energii z tzw. źródeł odnawialnych tj. energii rzek, wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalnej lub biomasy, jest jednym z istotnych komponentów zrównoważonego rozwoju przynoszącym wymierne efekty ekologiczno-energetyczne. Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym świata, przyczynia się do poprawy efektywności wykorzystania i oszczędzania zasobów surowców energetycznych, poprawy stanu środowiska poprzez redukcję zanieczyszczeń do atmosfery wód oraz redukcję ilości wytwarzanych odpadów. Strategia rozwoju województwa powinna zakładać rozwój produkcji ze źródeł odnawialnych, wykorzystanie regionalnych źródeł energii, promocję ekoenergii wśród odbiorców końcowych oraz rozwój działalności badawczo – wdrożeniowej. Te działania wymagają świadomych, celowych i profesjonalnych działań promocyjnych prowadzonych w kierunku różnych grup docelowych oraz interesariuszy (stakeholders). Celem artykułu jest wykazanie wpływu działań promocyjnych na rozwój sektora OZE, a także gruntowna analiza i przegląd dostępnej dokumentacji, na podejmowana działania propagujące sektor OZE. W publikacji stawiana jest następująca hipoteza – dla efektywnego i skutecznego rozwoju sektora OZE niezbędne są działania promocyjne, wyprofilowane pod kątem potrzeb informacyjnych otoczenia. Metodami badawczymi zastosowanymi w niniejszym opracowaniu są badania w postaci analizy desk research prowadzone na źródłach wtórnych, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, obserwacja uczestnicząca (jako eksperta Urzędu Miasta Lublin oraz Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie) oraz obserwacja nieuczestnicząca. Badania zostały przeprowadzone w okresie styczeń – czerwiec 2015 r.

Article Details

Jak cytować
Rzemieniak, M. (2015). Promocja marketingowa działań innowacyjnych na przykładzie sektora OZE w regionie lubelskim. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (14(63), 115–124. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2015.14.63.24
Bibliografia

Agricultural bio-gasworks development directions in Poland in the years 2010-2020, adopted by the Council of Ministers, July 13th 2010.

Bojar E., Pylak K.: Innovativeness and entrepreneurship, clusters management, good practices in the World, Publisher Lublin University of Technology, Lublin 2014.

EU strategy for biofuels, 2006, European Commission.

Europe 2020 - strategy for smart, sustainable and inclusive growth, European Commission, 2010.

Energy 2020 - strategy for competitive, sustainable and secure energy sector.

Energy Engineering Development Programme for the Lubelskie Province, Lublin 2009.

Lubelskie Province Development Strategy for the years 2014-2020, 2013, Lublin.

Lubelskie Province Environment Protection Programme for the years 2012-2015, with a perspective until 2019, Lublin 2012.

National Area Development Plan 2030 - December 13th 2011.

Poland's energy policy until 2030, November 10th 2009.

National Renewable Energy Action Plan, December 7th 2010.

Pałasz L.: UE regional policy a chance Polish regions, Zeszyty Naukowe SGGW, PolitykiEuropejskie, Finanse i Marketing 1(50)/2009.

Provincial programme for development of alternative energy sources for the Lubelskie Province, Spatial Planning Office in Lublin, Lublin 2006.

Regional Innovation Strategy for the Lubelskie Province until 2020, 2013 Lublin.

Renewable energy engineering as a stimulant of social and economic development of provinces until 2020, Warsaw 2011.

Report on execution of the provincial programme for development of alternative energy sources for the Lubelskie Province, Spatial Planning Office in Lublin, Lublin 2011.

Rzemieniak M.: Managing intangible corporate values, Publisher "Dom Organizatota" TNOiK, Toruń 2013.

Rzemieniak M: Marketing research in managerial decisions, Publisher Lublin University of Technology, Lublin 2012.

Rzemieniak M.: The process of building the city's image based on intangible assets, Marketing i Rynek 10/2014.

Waste Disposal Plan for the Lubelskie Province until 2017, Lublin 2012.

White Paper Energy for the future - renewable sources of energy, community strategy and action plan, European Commission 1997.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.