Tajemniczy klient jako metoda badawcza – wybrane problemy

Main Article Content

Anna Mazurkiewicz-Pizło
Wojciech Pizło


Słowa kluczowe : metody badawcze, fenomenologia, pozytywizm, obserwacja uczestnicząca, badania marketingowe, konsument, usługi, mystery shopper, E. Husserl, A. Comte
Abstrakt
Specyfika usług implikuje konieczność monitorowania ich jakości. Stale poszukiwane są metody oceny usług nieangażujące konsumentów. Jedną z nich jest metoda tajemniczego klienta. Celem publikacji jest diagnoza procedur stosowanych w badaniach marketingowych, a w szczególności wykorzystanie metody tajemniczego klienta w której ocena jest prowadzona przez zespół osób. Dla sprawdzenia tego podejścia zastosowano ocenę jakości usług gastronomicznych w wybranych placówkach sieci restauracji, takich jak: Pizza Hut, Pizzeria Da Grasso, Bobby Burger i Bierhalle. Innowacją w badaniu było wykorzystanie grupowej oceny usługi. Przyjęta metodyka pozwoliła na przeprowadzenie badania w zbliżonych do rzeczywistych warunków, gdyż zwykle ludzie idą do restauracji w kilka osób. Budowanie zespołów, które wspólnie oceniałyby jakość usług, daje również możliwość redukcji zróżnicowanej percepcji i różnych doświadczeń osób uczestniczących w badaniu.

Article Details

Jak cytować
Mazurkiewicz-Pizło, A., & Pizło, W. (2018). Tajemniczy klient jako metoda badawcza – wybrane problemy. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (20(69), 112–126. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2018.20.69.33
Bibliografia

Crouch S., Housden M., Marketing Research for Mangers, Routledge Francis and Taylor 2003. (Crossref)

Hensel P., Glinka B., Teoria ugruntowana, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, tom 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Judycki S., Epistemologia XX wieku: przegląd stanowisk, Roczniki Filozoficzne, 1998/1999, 46/47.

Marketing research tools and techniques, Nigel Bradley, Oxford University Press, 2013.

Parasuraman A., Dhruv Grewal, R. Krishnan, Marketing Research, Houghton Mifflin Company, Boston, New York, 2011, p. 56.

Schmidt K., Mystery Shopping, Leistungsfähigkeit eines Instruments zur Messung der Dienstleistungsqualitat, DUV Gabler Edition Wissenchaft, 2007.

Schmidt M.J., S. Hollenson Marketing research. An international approach, FT Prentice Hall, 2006, Marketing research, tools and techniques, Nigel Bradley, Oxford University Press, 2013.

Silverman D., Interpretacja danych ilościowych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009.

Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Wilson A.M., Gutmann J., Public transport: the role of mystery shopping in investment decisions, Journal of the Market Research Society, 1998, 40 (4). (Crossref)

Wilson A.M., The Use of Mystery Shhoping in the Measurment of Service Delivery, in: M. Gabbott, G. Hogg (ed.), Serviece Industries Marketing: New Appproaches, Routledge, Francis & Taylor Group, London and New York, 2013.

Zahavi D., Femonologia Husserla, Wyd. WAM, Kraków 2012.

Mazurkiewicz-Pizło A., Pizło W., Marketing, Wiedza ekonomiczna i aktywność na rynku, wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2017.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.