FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND

Main Article Content

Stanisław Bereziński
Tomasz Rokicki


Keywords : infrastructure, road transport, road expenditure, European funds
Abstract
The main purpose of the paper was to identify and present the situation and changes in the level of expenditure on public roads in Poland, taking into account the division of the country into voivodships. The data concerned the period from 2005 to 2017. Sources of materials were the analysis of available literature in the field of road transport, legal acts, data from the CSO database. The comparative method was used in the paper, dynamics indicators were evaluated, the Gini concentration coefficient was calculated and the degree of concentration was presented using the Lorenz curve. Pearson's linear correlation coefficients were also used. A descriptive, tabular and graphic method were used to present the results. Investment outlays on roads apply to both the construction of new roads and the repair of existing ones. Between 2005-2017, the length of public roads in Poland increased by 11% to 422,000 km. Changes in individual voivodships and in subsequent years varied. The largest increase in road length occurred in Podlaskie and Lublin, while the smallest was in Opole. The largest expenditure on public roads was incurred in 2009-2011, which was related to the preparation for the Euro 2012 football tournament, which took place in Poland and Ukraine. Investment outlays were related to the level of economic development of voivodships and the resources of public roads. The only exception to this rule occurred in 2009-2011, when many road investments were centrally financed by the government.

Article Details

How to Cite
Bereziński, S., & Rokicki, T. (2020). FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (24(73), 205–213. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2020.24.73.38
References

Adu, J.: Financing and evaluation of investments in road infrastructure development. Doctoral dissertation, Kwame Nkrumah University of Science and Technology, Ghana, 2009, pp. 1-67.

Bailey D., Glasmeier A., Tomlinson P.R. Tyler P.: Industrial policy: new technologies and transformative innovation policies?, Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 12(2), 2019, pp. 169-177.

Bek J.: Zagrożenia w rozwoju województwa podkarpackiego w aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej kraju, Zeszyty Naukowe WSEI seria: EkonomiaA, 3(1), 2011, s. 213-234.

Białek J., Oleksiuk A.: Ocena i analiza infrastruktury drogowej w Polsce w ujęciu regionalnym w świetle wykorzystania funduszy Unii Europejskiej, Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 12, 2011, s. 57-69.

Cohen I., Freiling T., Robinson E.: The economic impact and financing of infrastructure spending, Associated Equipment Distributors, Washington, 2012, pp 1-49.

GDDKiA: Raport o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2018 roku, Warszawa marzec 2019.

GUS: Transport – wyniki działalności w 2017 r., Warszawa, Szczecin 2018.

Korolewska M.: Wydatki publiczne na infrastrukturę transportu lądowego w Polsce, Studia Bas, 4, 2012, s. 79-124.

Obrębalski M., Walesiak M.: Terytorialny wymiar polityki rozwoju regionalnego województwa dolnośląskiego w latach 2014-2020, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 331, 2014, s. 96-105.

Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), Załącznik do uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.

Queiroz C.: Financing of road infrastructure, In Proceedings of the 5th Symposium on Strait Crossings, Trondheim, Norway, June 21-24, 2009, pp. 45-57.

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakimi powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. z 2016 r. poz. 124.

Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa 22 marca 2019 r.

Tyc T. P.: Finansowanie infrastruktury transportowej w Polsce z wykorzystaniem europejskich funduszy inwestycyjnych i strukturalnych, Autobusy 6/2017, s. 1286-1293.

World Economic Forum: The Global Competitiveness Report 2017-2018, Genewa 2017.

Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Dz. U. z 2018 r. poz. 2068.

Ustawa z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Dróg Samorządowych, Dz. U. z 2018 poz. 2161.

Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Dz. U. z 2018 r. poz. 2014.

Żelechowski M.: Terytorialne dysproporcje dostępności usług publicznych w Polsce jako wyzwanie dla polityki spójności, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 465, 2017, s. 166-172.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.